fredag 28 oktober 2011

TV nostalgi

Ikväll blev jag nästan lite nostalgisk när jag skulle titta på tv och möttes av den här rutan:

Det var mer sånt förr i tiden. Det känns nästan som om man för jämnan satt och tittade på sådana bilder, men ibland kunde det också vara testbilden eller en bild med en klocka som långsamt tickade till tonerna av Frédéric Chopins Nocturne i b-moll. Det var överhuvudtaget mer väntan förr i världen. Nu orkar man inte vänta på nåt längre.
Jag skippade tv:n och läste ut Leif GW Perssons Den döende detektiven istället. Jag gillade den skarpt. Kanske lite för mycket. Jag gillar bittra gamla gubbar som sitter och klagar på hur det var bättre förr. Gjorde ett sånt där vuxentest på jobbet för ett tag sedan. Jag blev nästan äldst på enheten trots att jag bara är 33. Jag skyllde det på att jag är gift, har två barn och ICA-kort. Samtidigt kan jag inte förneka att jag i stort sett bara konsumerar populärkultur skapad av en massa gamla gubbar.
Sedan några år tillbaka brukar jag skriva upp vilka böcker jag läser i en läsdagbok. Det kanske låter töntigt men jag kan varmt rekommendera det ändå. Inte för att det skulle intressera någon annan utan bara för ens egen höga nöjes skull. Hur som helst nu kollade jag i mitt lilla häfte och kunde konstatera att av de senaste 55 böckerna var bara 7 skrivna av kvinnor. För min fru är säkert siffrorna de omvända, men det hjälper ju inte mig. Jag borde givetvis läsa fler kvinnliga författare. Av den anledningen ska jag nu börja läsa Patti Smiths Just Kids.

http://www.vuxenpoang.com/

1 kommentar:

  1. Brukar också få höga vuxenpoäng i dessa tester. Ha det så trevligt med Patty. En bok jag har hört ska vara bra :)

    SvaraRadera