onsdag 2 november 2011

Dagens nyheter

Dagens Uppdrag granskning var skrämmande för en småbarnsförälder. Att socialen tvångsomhändertar ens barn är nog bland det värsta man kan råka ut för. När det dessutom sker på så lösa grunder som i det här fallet blir man lite fundersam. Samtidigt får journalisterna det allt svårare att prata med ansvariga tjänstemän. Ingen vågar vara med i programmet längre av rädsla för att göra bort sig. Det gör det svårt att förstå hur de tänkt och resonerat.
De senaste veckorna har jag tillbringat ett antal timmar med att plocka fram akter till en journalist som jobbar på Uppdrag granskning. Jag kan bara säga en sak. Oavsett om det blir nåt reportage eller inte skulle jag inte vilja ha henne efter mig. Hon vänder på varenda sten.

Apropå nyheter det här:
http://svt.se/2.22584/1.2585979/politiker_drack_fukushima-vatten
Påminner inte så lite om när en svensk politiker fick för sig att dricka vatten i centrala Stockholm i samband med att staden skulle ansöka om olympiska sommarspelen 2004. Syftet var att visa hur rent vattnet var. Han blev magsjuk. Undrar vad som händer med Yasuhiro Sonoda?

Jag har börjat spela Wordfeud och jag är knappast ensam.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.764938-apparna-sanker-mobilnatet

Det här är bästa låten på nya skivan med Ryan Adams. Jag ska se honom på Konserthuset nästa vecka. Det ser jag fram emot.

3 kommentarer:

  1. Jag uppskattar granskande repotage. Men, man undrar vilket gott det gör att allmänheten ständigt matas med en sådan snevriden bild av socialtjänsten.

    Vem vågar söka stöd hos idioter? Tack vare den granskning som media rapporterar om skulle man ju lätt kunna få för sig att det är rätt vanligt förekommande att kraftiga misstag begås.

    Så är nog inte verkligheten. Jag kan önska att någon kunde förklara det. Att någon kunde stå upp för socialtjänsten.

    Jag skulle öven önska att allmänheten förstod att de flesta som får stöd av socialtjänsten bemöts av respekt och kunskap och att de går därifrån rätt så nöjda med det stöd de fått.

    Och om de inte är nöjda så beror det många ggr pga att våra politiker inte vill satsa pengar på dem i samhället som har det sämst. Inte på att enskilda tjänstenmän vill dem illa.

    SvaraRadera
  2. Jag förstod nästan att du skulle reagera. Jag håller i stort sett med dig. Uppdrag granskning sätter skräck hos de flesta som arbetar inom offentlig sektor idag. Det är lätt att få uppfattningen att det begås fel hela tiden. I själva verket letar det verkligen efter nyheter av de här slaget. Hos oss har det gått igenom akter från tio år tillbaka i tiden.
    Men på samma gång. Det här fallet var skumt. Det konstigaste med alltsammans var ju att hon som anmälde föräldrarna var syster till mamman. Man kan ju undra vad de har för relation idag?

    SvaraRadera
  3. Jag såg inte programmet så jag kan inte uttala mig om det. Men jag antar att det var något bedrövligt. Hemska fall har man ju sett tidigare.

    Överlag är jag stolt över mitt yrke. Det är helt klart en utmaning. Och många gånger så hamnar man i situationer där det blir fel hur man än gör. Gör man för lite så blir det fel. Gör man inte tillräckligt så blir det fel. Det ligger i sakens natur att det blir fel på något sätt.

    Jag tycker det är för jävligt tråkigt att yrket har ett sånt dåligt rykte. Medan andra grupper som ex lärare och poliser kan få hård kritik, men också lyftas som hjältar.

    Själv jobbar jag för en lön inte mycket högre än en undersköterska trotts 4 års universitets studier där mitt jobb är att bestämma över hur andra människor ska leva sitt liv.

    Och särskilt lätt är det ju inte. Precis varenda situation är en balansgång.

    Ja, nu går jag på här som värsta ångvälten. Den här debatten hör kanske hemma någon annanstans.

    På det stora hela kan jag medge att Janne Josefsson skapat en granskning och en självgranskning, av godo, med sitt korståg mot socialtjänsten.

    Det är väl mest allmänhetens förfasande som man inte lägre orkar höra på. Därutav skälet till varför jag inte ids se på uppdrag granskning längre. Såna fall som tas upp där är obegripliga.

    SvaraRadera