torsdag 18 oktober 2012

Ikväll visades Crossfire Hurricane...

...på Bio Roy här i Göteborg. Jag läser på Facebook att två av mina vänner var där. De var lika nöjda båda två. Filmen är gjord av Brett Morgen som tidigare gjort dokumentärfilmen The Kid Stays in the Picture om Hollywoodproducenten Robert Evans. Se den om ni inte gjort det! Hur som helst, tydligen avhandlades Stones sista 30 år under filmens sista 5 minuter. Ganska styvmoderligt kan tyckas. Jag har lite svårt att förstå varför alla klankar ner på allt de gjort efter Exile on Main Street. De håller fortfarande måttet annars hade förstås ingen gått och sett dem spela. I mitt tycke (och säkert många andras också) var de som mest intressanta mellan 1968 och 1972, då gav de ut Beggars Banquet (1968), Let It Bleed (1969), Sticky Fingers (1971) och Exile on Main St. (1972). Många menar att deras sista bra skiva kom 1981 med Tattoo You. Det är något av en överdrift för jag gillar både Bridges to Babylon (1997) och A Bigger Bang (2005). Däremot kan jag hålla med om att skivorna har blivit alltmer ojämna och alla dessa samlingar och otaliga liveskivor ska vi inte tala om.

3 kommentarer:

  1. Jag har en text om det väldigt underskattade albumet Goats Head Soup, tänker lägga upp den när jag gjort den klar. Började i somras eller så men glömde visst bort att färdigställa det. Jag tycker också att de var som bäst 68-72 men gillar allt de gjort, i princip. A Bigger Bang var en riktigt bra skiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa om Goats Head Soup!

      Radera
  2. Åh, nu har jag helt glömt bort det igen, men har scannat in Per Bjurmans sågning av skivan i en gammal Stonesbilaga Aftonbladet hade en gång. Han listade Stones bästa och sämsta album och tja, det gick som det gick för denna skiva.

    SvaraRadera