söndag 28 oktober 2012

Ute i kylan

Igår var jag på Borås djurpark. De senaste veckorna har det ju stått en del om djur som far illa på svenska djurparker. Jag brukar inte besöka så många djurparker, framförallt inte i oktober. Elefanterna stod som klistrade vid en av portarna i sitt hägn. De ville in i värmen. Geoparderna och lejonen verkade allmänt håglösa. Man behöver ju inte vara någon djurkännare för att inse att två minusgrader, för ett djur som egentligen trivs bäst på savannen i stekande sol är en rätt underlig företeelse. Jag betvivlar ändå inte att just de här djuren får bra med käk och blir omhändertagna men kul är Sverige i oktober för en giraff? Allt bara för att vi ska kunna stå där och glo.

Igår kväll gick jag på Anna von Hauswolff på Storan. Jag har lyssnat så otroligt mycket på hennes första skiva, Singin from the grave. Den är verkligen något av det bästa som givits ut i Sverige de senaste åren. Däremot har jag lite svårt för några av låtarna på Ceremony som kom i år. Den skivan är betydligt mer ojämn vilket framgick tydligt igår. Låtarna är för långa och monotona helt enkelt. Samtidigt sjunger hon fantastiskt bra och gruppen har en förmåga att förändra sitt sound under konsertens gång. De låter som en blandning av Sonic Youth, Pink Floyd och Sinead O Connor och hur många kan lyckas med det?

http://www.gp.se/kulturnoje/1.1110535-anna-von-hausswolff-storan


Ikväll har jag kollat på Så mycket bättre på TV4 Play. Jag gillar verkligen Pugh! Han har gjort så mycket bra musik och verkar så snäll. Miss Li framförde Här kommer natten och gjorde den i mitt tycke klart bästa versionen av hans låtar. Kanske kommer hon dominera den här säsongen lika mycket som Laleh gjorde i fjol? Nästa vecka blir det Olle Ljungström för hela slanten. Honom gillar jag också och han ser förvånansvärt fräsch ut med tanke på hans förflutna. Jag såg honom på bokmässan för två år sedan då trodde jag inte han skulle leva länge till om jag ska vara ärlig.  

Tills sist måste jag skriva något om att Göran Stangertz gått bort idag. Han var en riktig personlighet som gjort en hel del skräpfilmer men även moderna klassiker som Jack, Glädjekällan och Spring för livet. Riktigt tråkigt att han är död.


Vad gillar ni den här skylten från djurparken? Rätt lätt att feltolka om man säger så.
 
Fin ljussättning på Storan igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar