måndag 15 oktober 2012

Tidens tecken

I helgen kollade jag på en bra film med Adrian Brody, James Caan och Lucy Liu. En minst sagt annorlunda blandning skådisar va? Filmen handlade om en lärarvikarie med ett gott hjärta och var verkligen tänkvärd om än lite jobbigt filmad. Regissören, Tony Kaye, är mest känd för att ha gjort American History X. Kan varmt rekommendera den. 



Annars såg jag förstås på Martin Scorses "Living in the Material World" om George Harrison på SVT. Det var många intressanta fakta som kom fram där. Bland annat visste jag inte att han var så nära vän med Eric Clapton eller några detaljer om inspelningarna av All Things Must Pass. Hans stora mästerverk i mina öron - bortsett från allt han bidrog med i The Beatles då förstås. Att jobba så tätt tillsammans med Phil Spector under sex månader måste varit en prövning, även han idag påstår att Harrison var den värsta perfektionist man kan tänka sig. Men för att sammanfatta filmen. Den stora diskussionen bland Beatleskännare har varit vem som bidrog mest till gruppens sound - John Lennon eller Paul McCartney? I själva verket var George Harrison väl så viktig eller som McCartney själv uttrycker det i filmen. "Vi var en grupp där alla fyra individer var lika betydelsefulla."
Till sist måste jag nämna något om Jonas Gardells "Torka inga tårar utan handskar". Jag tyckte tvärtemot den samlade kritikerkåren att förra veckan avsnitt var bättre än kvällens. Det är sorglig historia men jag är mest imponerad av att de lyckats fånga tidsandan så väl. Påminner inte så lite om serien/filmen om Lasermannen som gick för några år sedan.

Fru Gårman (säger man så?) Första gången jag ser skylten på stan
Nu börjar man sälja julsaker igen - det är ju trots allt oktober...
Varför skriver man För Kids? Varför inte bara För barn? Ständigt denna svengelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar