måndag 30 november 2009

20 år sedan Bleach

Det är 20 år sedan Nirvana släppte sin debutskiva "Bleach". Detta firar skivbolaget med att ge ut den igen med några bonuslåtar och bättre ljud. I min värld är 20 år en ganska lång tid och jag ska knappast påstå att jag minns när den kom och ska sanningen fram är det väl knappt någon som gör det (i Sverige i alla fall). Enligt en recension i Uncut var det bara 50 000 som köpte den. Jag lyssnade på den idag och kan konstatera att bortsett från "About a girl" och "Love Buzz" är den ganska ojämn. Samtidigt banade den ju väg för "Nevermind" som kanske är 1990-talets främsta skiva och som till dags dato sålt i mer än 26 miljoner exemplar.
I Aftonbladet står det att Rolling Stones, enligt rykten som Ronnie Woods minderåriga flickvän spridit, ska bandet turnera under nästa år. Större under har väl skett, men jag måste säga att jag skulle vilja att de stannade hemma den här gången. På något sätt har bilden av Keith Richards sånginsats i "Happy" från Ullevi senast (som var mer tragisk än bra) etsat sig kvar i mitt minne. Under hela konserten tror jag inte han spelade ett enda riktigt ackord och precis som Expressen skrev så misstänker jag också att han var stupfull. Ronnie Wood tog hand om alla solon och Mick Jagger sprang fram och tillbaka över scenen som vanligt. Detta i kombination med inhyrda musiker på piano, bas, saxofon och körsång gjorde att det lät rätt bra ändå. I mina ögon är dock bandet Rolling Stones sedan många år tillbaka bara en illusion. Det är Mick Jagger show. Han håller cirkusen igång och styr och ställer precis som han vill. Och vill man vara elak kan man ju konstatera att det är 37 år sedan de gjorde "Exile On Main Street". Deras senaste riktigt bra skiva...

2 kommentarer:

  1. Nämen! Gubbrockaren svär i Stones-kyrkan ;-) Men sant, icke desto mindre.

    SvaraRadera