måndag 16 november 2009

Robert Adams en fotograf i min smak

I helgen besökte vi konstmuseet för att titta på fotoutställningen med årets Hasselbladspristagare Robert Adams. Jag är knappast någon frekvent museibesökare, men försöker ändå alltid att gå och se dessa utställningar. Årets pristagare var i mitt tycke den bästa sedan Jeff Wall vann priset 2002. Adams har framförallt inriktat sig på att fotografera det amerikanska landskapet i förändring. Det är bilder på radhusområden med perfekta gräsmattor, vägar, bilmackar, kärnkraftverk och skövlad skog med mera. Bilderna är svartvita och knivskarpa. Detaljrikedomen är imponerande. Jag kan titta på varje bild i flera minuter och då tillhör jag ändå den rastlösa typen. Allra bäst gillar jag hans bilder med träd i förgrunden. Träden bildar vackra mönster och kontrasterar till en bakgrund som inte alltid är lika vacker. Med risk för att bryta mot upphovsrättslagen publicerar jag här några exempel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar