söndag 1 november 2009

Lite ris och ros från den gångna helgen

GP:s musikredaktör Johan Lindqvist förstår inte grejen med Lars Winnerbäck. I fredagens tidning ägnade han en hel krönika åt detta. Det gjorde därför knappast någon förvånad när lördagens (den första av tre utsålda) konsert i Lisebergshallen bara fick en tvåa av hans kollega. Kändes sådär lagom objektivt. Det finns bara två artister som får högsta betyg i GP. Det är Håkan Hellström och Bruce Springsteen. Bruce förtjänar det i regel ;-) men det finns ju andra artister som också gör det.
Köpte ju en Ipod Nano i veckan. Tog några bilder på den för att kunna visa här, men de blev inte något vidare. Ljuset från blixten reflekteras i plastfodralet, men den är riktigt snygg i verkligheten. Däremot är jag inte så nöjd med Itunes. Programmet vill hela tiden koppla upp sig mot Itunes Store och där ska man ladda ner filmer, musik och spel med mera till otroliga överpriser. Somliga av mina filer saknar bilder, då de kommit in i datorn på tvivelaktigt vis. Itunes Store vill fixa detta mot att jag knappar in mitt kreditkortsnummer. Men om jag inte vill det då? Ja, då får jag inga bilder. Inte heller får jag använda alla Ipodens funktioner som jag redan betalat för. Hmm. Jag är skeptisk, som Stefan Sauk brukade säga.


Vi besökte morbror Davids grav och tände ett ljus igår. Det kändes bra. Kyrkogården var full av ljus. John hjälpte till som ni kan se på bilden nedan.


Idag var vi och hälsade på nära och kära i Borås. Passade på att gå en promenad också. Tyckte det här trädet var fint. Alla löven har ramlat av men äpplena sitter kvar.

3 kommentarer:

  1. Jag har också haft synpunkter på recensionsmönstret i GP. Samtidigt är det ju helt i sin ordning att vår generations störste poet Hellström får bättre betyg än den pretentiösa tonårslyrikens okrönte kung Winnerbäck. Om 20 år sjunger barnen Hellströms sånger på skolavslutningen medan Winnerbäck fortfarande går och surar på ett regnigt Södermalm.

    SvaraRadera
  2. Om det vore möjligt skulle jag vilja ha GP's A-del, DN's sportdel och Borås Tidnings kulturdel (eventuellt Svenska Dagbladets). Fixa det om Ni kan!
    Ser att Sven Erikssons gymnasium i Borås ska få spetsutbildning (elitstuk). Det har väl alltid funnits!

    SvaraRadera
  3. Hellström kanske skriver vackra texter men han sjunger som en kråka.
    Ja, del två och tre i GP är rätt kass för det mesta. Sven Eriksonsgymnasiet heter det faktiskt ;-) Håller med, det har allt funnits spetskompetens där förut.

    SvaraRadera