måndag 23 november 2009

Mobilfusk

Förra veckan var jag på konferens. Jag hade blivit ombedd att hitta på en kvällsaktivitet. Ett jobb jag tog på allvar. Jag hittade på en frågetävling med signaturmelodier till kända tv-serier. Deltagarna skulle helt enkelt försöka lista ut vilka tv-serier låtarna kom ifrån. Det visade inte vara alldeles lätt, men två av grupperna var trots allt riktigt duktiga. Den ena fick 9 rätt av 14 rätt och den andra gruppen hade alla rätt. Senare under kvällen visade det sig emellertid fram att den vinnande gruppen fuskat. De hade haft hjälp av sina mobiler för att identifiera låtarna. Ett program i mobilen avslöjade snabbt vilken låt som spelades och på så vis sabbade de hela grejen. Jag måste erkänna att jag i efterhand har svårt att förstå varför de valde att delta överhuvudtaget. Men Marion Jones och Ben Johnsson kanske kan svara?

1 kommentar:

  1. Jag som dagligen tar del av olika CV vet att alla fuskar. Speciellt de mellan 28-48 år. Vanligast är att framhäva det stora ansvar man haft på tidigare arbetsplatser. Nummer två är ändringar i betygen. (Skolbetygen och arbetsbetygen.) Sist men inte minst är starka referenser, som visar sig vara nära anhöriga.
    Men mobilfusk ? Det har jag inte stött på.

    SvaraRadera