tisdag 3 november 2009

Load rockar visst

Några av mina favoritskivor betraktas av recensenter och musikkritiker som dåliga. Men vad som kanske är än mer förvånande är att somliga dessa skivorna tycker till och med hardcore fansen är dåliga. Ett sådant exempel är "Load" av Metallica. På Wikipedia står det om skivan: "Totalt sett blev dock inte albumet en av Metallicas större framgångar, snarast lyckades det göra både de gamla och de nyare fansen besvikna. Vissa bilder i skivans texthäfte upprörde många fans då bandmedlemmarna var sminkade, kortklippta och med en annorlunda klädstil." Fansen betraktade alltså skivan som dålig för att gruppen inte såg ut som vanligt. Andra tyckte den var dålig för att gruppen avvek från sitt gamla sound. De spelade inte Trash metal utan snarare Heavy metal med inslag av klassisk rock n roll. Kanske är det därför jag tycker skivan är så bra? Faktum är att jag tycker det är en av deras bästa skivor. Fast ibland tror jag man gillar vissa skivor bara för man lyssnade på dem väldigt mycket vid en viss tidpunkt i livet. Load släpptes den 4 juni 1996 och jag minns att vi lyssnade på den väldigt mycket just den sommaren då jag fyllde 18 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar