fredag 17 december 2010

Årets sämsta julklapp

På min vägg hänger en gammal barometer jag ärvt. Den visar på ostadigt. Ungefär som min julekonomi. I brevlådan dök en räkning på en anslutningsavgift från Fortum upp som en obekväm överraskning. Någon hade visst glömt skicka ut eländet under hösten och nu några dagar innan jul kom han på att han kunde skapa lite julstämning. Jag uppskattar särskilt det korta förfallodatumet. De 26 875 kronorna var tydligen inte tillräckligt för att dra sladden från skåpet till stugan. Nu vill ni de ha ett par tusen till för att ansluta trådarna också. Fantastiskt system vi har i det här landet. Avreglerad elmarknad? Det är en stor bluff alltsammans. Varje vinter kommer de på att de ska ta en stor reaktor ur drift för underhåll. Det går visst inte att laga något på sommaren? De pratade om grön el på tv för någon vecka sedan. Det går givetvis inte att tillverka mer miljövänlig el bara för att någon beställer det. Man kan inte bara öka antalet vatten- och vindkraftverk över en natt. Men om man betalar lite extra för grön el så är det ett "påtryckningsmedel" för elbolagen att göra något åt saken. Jag hoppas ingen går på det där. I min värld är det ett påtryckningsmedel att företagen får mindre betalt tills dess att de levererar vad kunderna vill ha. Några av våra vänner har nyligen köpt ett nytt hus. De fick sin första elräkning nu i veckan. Totalt 12 000 kr för en månad (!). Visst, huset är stort och eluppvärmt men ändå.
Den svenska elmarknaden får mig att vilja lyssna på det här:
http://www.youtube.com/watch?v=8de2W3rtZsA

2 kommentarer:

  1. Ha ha, jo det kan man ju lugnt säga... Det var bett i den musten, lagom med ågren imorse...

    SvaraRadera
  2. Verkar som om alla avreglerade marknader - som tidigare i 9 fall av 10 var så kallade monopol - innebär manipulerade priser och sämre leveranser för kunderna. Tågen, reguljärflyget, fast telefoni, friskolor, läkarvård, el och nu senast apoteksbranschen som tydligen krackelerar mer än till och med rikstidningarna orkar skriva om.

    SvaraRadera