måndag 6 december 2010

Ord man tröttnat på

GP hade ett reportage häromdagen där de frågade ett antal personer på stan efter ett ord de inte tyckte om. Det var rätt intressant. Många hade tröttnat på en rad av olika typer av ord eller uttryck. Precis som när jag häromdagen tog upp att "göra en resa". Inte sällan var orden kopplade till en person eller en grupp av människor. Kanske är det så att egentligen stör man sig inte på ordet utan på de som använder det? Det kan vara en chef, en kollega på jobbet, någon i bekantskapskretsen eller en kändis. Många i reportaget störde sig på ord som journalister använder sig av regelbundet. Chock, katastrof, rasar, kränkt etc. Ord som används för att förstärka rubriker och löpsedlar men som har används så många gånger att de nu börjar kännas urvattnade.
http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.503486-vilket-ord-triggar-dig-
En person som jag stör mig på något oerhört på är Linda Norrman Skugge. Skulle hon använda ett ord ofta kan jag nästan lova er att jag skulle tröttna på det. Varje gång jag läser något hon har skrivit så blir jag förbannad. Nu i helgen klankade hon ner på alla som valde att se Suede i Stockholm. Hon vet alltid bäst. Vad är det för fel att låta folk få gå och se en konsert de sett fram emot? Skitsamma om gruppen inte längre är det hetaste bland journalister och förståsigpåare.
http://www.alltomstockholm.se/start/article1794425.aos

3 kommentarer:

  1. Jo, det är rätt praktiskt, när ena sidan blir slö så är det bara att vända på den, thanx!

    SvaraRadera
  2. Ett ord som barnbarn numera lär sig tidigt är "TYP". In genom dörren kom en lärarvikarie "typ" äldre tant. Hon bar en polo "typ" 70-tal. När vi frågade henne om hennes mailadress svarade hon "typ" fågelholk. Hur hon skulle kunna lära oss något kan man "typ" Nobelprisa om.
    Så håller det på. Vem fan har hittat på "typ" ?

    SvaraRadera