måndag 13 december 2010

Nya tider

Sommaren 2007 hälsade jag och G på av mina bästa vänner som bor i Tyskland sedan ett antal år tillbaka. Just då bodde han och hans flickvän i Bamberg i södra Tyskland. Jag och G fick låna deras kompisars lägenhet utan att någonsin träffat dem. En generositet som fortfarande förundrar mig. Hur som helst. Paret som bodde där hade två barn och var i 30-års åldern (lite osäkert eftersom jag aldrig träffade dem). Nu till saken. Det var en konstig känsla att bo i någon annans lägenhet och att sova i någon annans säng har jag alltid tyckt varit skumt. De hade en hel del skivor, böcker och filmer men det mesta var från 1990-talet. Faktum är att jag knappt kunde hitta en enda skiva från 2000-talet och stereon var dammig! Den såg inte ut att varit använd på åratal. Däremot var det fullt av leksaker överallt. Jag minns att jag frågade min kompis om det där och han sa bara. "Ja, men du vet de har ju barn, då hinner man inte med sånt där." Så där ska det aldrig bli för oss bestämde jag mig då. Nu tre år senare kan jag bara konstatera: Det är svårt som f-n att det inte blir sådär! Jag har inte varit på en konsert sedan i somras. Inte sett en film på bio på flera månader. Inte varit på en festival sedan 2009 och hade jag inte haft min ipod hade jag missat all ny musik. Ni får inte tro att jag gnäller för jag har en underbar fru och två underbara pojkar. Det är bara det att ska man jobba heltid och samtidigt försöka träffa sin familj får man prioritera bort sådant som tidigare betydde så mycket. Men jag hinner trots allt sitta här och blogga ibland.

5 kommentarer:

  1. Då är det ju tur att alla belönade filmer och de främsta internationella artisterna ges ut på dvd i realtid. Inte som tidigare då La Strada, Zorba, Mandomsprovet, Gökboet m.fl. låg till sig i filmbolagens gömmor i minst 15 år innan de släpptes. Då fick man hålla till godo med svartvita Hasse Ekmans produktioner och Trio Me Bumba på melodiradion.

    SvaraRadera
  2. Arkiverar detta under skräckpropaganda och stoppar kulorna i frysen...

    SvaraRadera
  3. Ha ha! Så farligt är det inte om ett par tre år har läget nog förändrats ;-)

    SvaraRadera
  4. Vet inte åldern på dina barn, men dom ser inte stå stora ut på bilden. Själv har jag barn som snart fyller 16 resp 9 år...NU har jag tid, tid att gå på spelningar, lyssna på min egen musik och tid att blogga faktiskt. Så har det inte varit alla perioder i livet. Ett tag var det mest amning och daytime tv varvat med alfons åberg och astrid lindgren...men det är väl olika i olika perioder. Känn ingen stress :)

    SvaraRadera
  5. Slänger upp information om det på bloggen inom kort :)

    SvaraRadera