torsdag 30 december 2010

35 minuter räcker långt

Jag bytte en juklapp idag. Fick med mig den nya The Doors dokumentären "When you´re strange" hem istället. Ska bli intressant att se. Johnny Depp sköter snacket till bilder som aldrig tidigare visats. Jag har sett och läst såpass mycket om Jim Morrison att jag känner honom litegrann vid det här laget ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=mCSLnjadUPk&feature=fvst
Man kan fråga sig vad det är som är så speciellt med 1960-talets musik? Ebbot i Soundtrack of our lives fick frågan imorse på Gomorron Sverige. Han hade inget bra svar på frågan men det är otvivelaktigen så att många betraktar 1960-talet som 1900-talets musikaliska höjdpunkt. Ebbot och co har för övrigt släppt en Greatest Hits samling. Ja, det var därför han satt i morgonsoffan och svarade på halvdumma frågor. Hur som helst. Jag har gillat Soundtrack skarpt genom åren, men liksom många andra grupper blir de inte bättre med åren. Deras skivor blir allt längre men de bra låtarna allt färre. Annars är det definitivt en trend nu bland många musiker att släppa skivor som inte är fullt så långa. När cd skivan var ny var nästan alla skivor omkring 70 minuter långa. Man skulle få maximal valuta för pengarna. Inte sällan blev kvalitén lidande. Men nu har trenden vänt och skivorna blir kortare igen. Robyn har till och med gjort som på 1960-talet. Släppt tre skivor på ett år som alla är under 40 minuter långa.

1 kommentar: