tisdag 29 mars 2011

Skiva på scen

Läser i tidningen att Soundtrack of our lives ska framföra samtliga sina skivor live i sin helhet i sommar. En skiva per kväll. De hakar på en trend som har hållit på en längre tid nu. Van Morrison (Astral Weeks) och Bruce Springsteen (Born to Run) var bland de första att prova på konceptet. Morrison släppte till och med en av sina konserter på skiva och då är ju verkligen cirkeln sluten. I det senaste numret av Mojo kan man konstatera att snart alla artister hakar på den här trenden. Roger Waters från Pink Floyd ska framföra The Wall i sin helhet. Suede ska den 19-21 maj framföra sina tre första album tre kvällar i rad i London. Primal Scream kommer till Hultsfred för att framföra Screamadelica. Skivförsäljningen inte inte varit så svag på decennier ändå vill alla höra sina gamla favoritskivor. För artisterna är det givetvis ett bra sätt att locka publik till sina konserter. Har man gjort en fantastisk skiva kommer många att vilja höra den live. Samtidigt försvinner överraskningsmomentet. När jag går och ser en konsert tycker jag det är en del av spänningen att man inte veta vad som ska hända. Artisterna har i regel en spellista men jag känner inte till den. Dessutom vill jag att just den konserten jag ser ska vara unik (lite töntigt kanske men ändå). Det ska i alla fall finnas utrymme för improvisation som när Bruce Springsteen under de senaste två senaste turnéerna gått runt och samlat in låtförslag från publiken. Det är så det ska gå till. Kvalitén på klippet suger men ni fattar grejen: http://www.youtube.com/watch?v=7aQMMNRqucg
Springsteen har för övrigt myntat utrycket: The whole idea with a concert is to deliver what money can´t buy! Jag kunde inte sagt det bättre själv. Min dröm skulle vara att få se Led Zeppelin framföra sina första två skivor live under en och samma kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar