tisdag 8 mars 2011

Spöke på rummet

Jag har varit ute och rest igen. Den här gången var på arbetsmiljökonferens i en gammal slottsbyggnad från 1700-talet. Det är en häftig miljö. Jag har varit där flera gånger förut men den här gången fick jag dessutom möjlighet att sova över i huset. Det jobbiga var att jag fick spökrummet. Ett litet krypin på övervåningen. Flera av mina kollegor som bott där förut vittnade om hur de känt obehag i just det rummet. Jag brukar inte bli rädd för sånt där men under kvällen gång berättades fler och fler osannolika historier om det där rummet. Det var alltifrån hur de hört ljud, känt obehag till hur de vaknat mitt natten med en kvinna sittandes på stolen vid sängkanten. Till slut vågade jag knappt gå och lägga mig alls och när jag så småningom gjorde detta vågade jag inte släcka lampan. Men jag kan inte sova med ljuset tänt så det var bara att bita i det sura äpplet. Sedan låg jag där i mörkret och lyssnade till konstiga knäppande ljud. Jag hade väldigt svårt att somna. Flera gånger under natten vaknade jag bara för att konstatera att jag låg ensam i rum som av alla att döma var "haunted". Det kändes sådär kan jag säga men jag såg aldrig nåt spöke. Nästa gång blir det stadshotellet.

1 kommentar:

  1. Haha, jobbigt! Jag har bott på Häringe slott vid ett tillfälle. Det är känt för att spöka där, men som tur var, så ligger alla hotellrum i ett nybyggt hus vid sidan av. Skönt. Jag hade inte någon lust att sova i själva slottet. Alla kollegor var helt fascinerade av spökhistorierna, men jag gillar inte spöken och att fundera kring dem.

    SvaraRadera