lördag 5 mars 2011

Sköna låtar i fel format

Igår satt jag och gick igenom mina gamla minidisc-skivor och blev nostalgisk. Jag tillhör den minioritet som satsade på minidisc när alla andra köpte mp3-spelare. In i det längsta trodde jag Sony skulle erövra världen med sitt koncept ungefär som de hade gjort med Walkman. Det gick sådär. Det finns en tradition i min familj att satsa på fel häst i de här sammanhangen. Min farsa köpte betamax istället för vhs och jag och brorsan satsade på minidisc. Under flera års tid byggde upp en rätt stor samling. Jag kopierade skivor jag lånade från biblioteket eller från vänner. Jag började i mitten på 1990-talet och fortsatte till kanske 2004? Hur som helst nu sitter jag här med ca 300 hundra minidiscar som jag i stort sett aldrig lyssnar på. Varför skulle jag göra det när jag har sjukt mycket musik på min hårddisk, mängder med skivor och spotify? Det sorgliga är att det finns många bra samlingar på de där skivorna. Jag brukade sitta och knåpa ihop perfekta blandningar som var 74 eller 80 minuter långa. Innan dess körde jag med kasettband. De ligger i en kartong på vinden, men mina minidiscar finns fortfarande i lägenheten. De är rätt bra på de viset. De tar inte så stor plats. Sonys sista version av MD innebar att en skiva kunde rymma 1 gb, men det var minst fem år för sent. Till och med jag hade tröttnat vid det laget. Kriget var förlorat och Apple & co hade vunnit. Hur som helst jag hittade en samling från maj 2003 (måste varit en av de sista jag gjorde) som bland annat innehöll de här båda låtarna:





På den där tiden hade man lite koll. Nu har jag ingen koll på annat än blöjorna på ICA Maxi är billigare än på Kvantum. Jag gör inga samlingar eller playlists längre. Jag har inte tid. Läste förresten i tidningen häromdagen ett reportage om Mr Music. Ni vet det där företaget som levererade en skiva eller ett band i månaden med blandad musik. De finns fortfarande (!) men för en minst sagt tynande tillvaro med ett par tusen prenumeranter. Jag tycker det är fantastiskt att de överlevt så här länge. De måste vara blandbandets sista bastion!

Underbart väder idag! Ett halvår av mörker och kyla gör att man blir helt överlycklig när solen visar sig. Jag köpte en vårjacka häromdagen. Det kändes som jag först av alla med det. Idag hade jag på mig den. Det var skitkallt men som tur var hade jag en varm ullkofta under. Vi träffade en gammal kompis och gick och fikade. Tre vuxna och fyra ungar. Efter en liten stund var vi nästintill ensamma på fiket. Det var lite kaosartat men det kändes bra. Våren är på väg.

1 kommentar:

  1. Philips CVR var satsningen - totalt 3 maskiner och ett 50-tal band av olika längd och kvalitet. Betamax var på gång, men min karriär som tung Videodirektör fick mig att inse att VHS var framtidens teknik. Och den lever ännu - som Pingstkyrkan säger om Jesus.

    SvaraRadera