torsdag 24 mars 2011

PJ Harvey skakar om

Man borde vara pigg av allt solljus men jag är lika trött nu som mitt vintern. Pratade lite med min fru om det där. Hon sa att det kan bero på att jag väcks ett par gånger per natt av min äldste son. Han är tre år gammal och har inte förstått tjusningen i att ligga en hel natt i sin säng. Han vaknar och skriker "Pappa! Pappa!" tills dess att jag kommer och frågar hur det är med honom. Svaret är givet. "Jag vill komma och sova i eran säng." Där ligger sedan förut jag, min fru och ettåringen. I stort sett varje natt slutar det sedan med att alla fyra ligger där och knör på varandra. Sömnkvalitén blir sådär när man vaknar 5-10 gånger på en natt. Men nog gnällt om detta. En vacker dag kommer ni sakna att barnen sover i eran säng var det någon som sa på jobbet.
Jag har fullständigt snöat in på PJ Harvey. Hon har med Let england Shake gjort årets bästa skiva så här långt (det är i för sig bara mars men ändå). Hon gör upp med Englands "ärofyllda" krigshistoria men hon vill inte utveckla saken närmare i någon av de intervjuer jag läst. Hon vill att musiken och texterna ska tala sitt tydliga språk istället. Varför utveckla något som redan är så tydligt det kan bli? I The Glorious Land sjunger hon till exempel så här:

Oh, America
Oh, England
How is our glorious country sown?
Not with wheat and corn
How is our glorious land bestowed?
What is the glorious fruit of our land?
Its fruit is deformed children
What is the glorious fruit of our land?
Its fruit is orphaned children


Kort sagt hon skräder inte orden.

http://gaffa.se/artikel/47195

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid trängts med barnen i säng. Det känns så orättvist att vi som är vuxna ska sova med sällskap, men de små, de ska sova själv... ja, mina barn är ganska stora nu, så de sover själv (äntligen) och ja, det stämmer ju, att tiden då de är små 3-åringar är så kort.
    Jag tror att din trötthet beror på ljuset och våren. Jag är faktiskt tröttare nu än vad jag var under den mörkaste tiden. När jag tänker efter så är det likadant varje år. Tror att det är allt ljus som gör mig trött. Det brukar vända i april/maj dock.
    Jag är också rätt insnöad på PJ Harvey, men jag har inte lyssnat på hennes senaste skiva. Jag är alltid lite efter, så den kommer jag säkert att lyssna på om tre år, haha.

    SvaraRadera
  2. Radiogirl: Du har säkert rätt. Vi skyller på våren men det får den ta. Alla hyllar den till skyarna. Jag ser egentligen inget alternativ till att de ska sova hos oss om de så vill men det hade varit trevligt om de inte var så nattaktiva :-) Du måste köpa/ladda ner Let England Shake omgående!

    SvaraRadera