torsdag 28 april 2011

Euro Boys - sämsta bandnamnet?

På Hultsfredsfestivalen 1999 såg jag ett helt otroligt bra norskt band som gick under namnet Euro Boys. De hade tidigare hetat Kåre & The Cavemen men för att göra internationell karriär (!) tog de sig namnet Euro Boys. Ett namn jag tror de flesta associerar med någon slags pojkband. Hur som helst på Hultsfred gjorde de en makalös spelning och jag sprang genast och köpte skivan Long Day's Flight 'till Tomorrow. Den är riktigt bra men därefter skulle det bara gå utför. Getting Out of Nowhere från 2000 höll fortfarande måttet men de hade börjat snöa in på mjukare toner. På Soft Focus (2004) hade de övergivit gitarrerna och nu var det hissmusik för hela slanten. Såvitt jag vet har de inte splittrats officiellt men de har inte gett ut några skivor eller spelat tillsammans sedan 2009. Gitarristen och sångaren Knut Schreiner har istället satsat allt på sin andra grupp Turbonegro. Där går han går under artistnamnet "Euroboy".
Det är svårt att hitta några rättvisande klipp på Youtube men här är en tv-inspelning från 1997. Live så hade de givetvis ett råare sound som tilltalar mig mer men det här är ju som sagt hämtat från tv:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar