onsdag 13 april 2011

Feltänk

I Göteborg pågår för närvarande en "kampanj" för att få oss att skräpa ner mindre på våra gator. Det är Trafikkontoret som helt enkelt låter bli att städa innerstan. På så vis samlas det alltmer skräp på våra gator och alla förstår att de måste slänga sitt skräp i papperskorgarna i framtiden. Dessutom får man förstås upp ögonen för vilket bra jobb Trafikkontoret gör. Jag kan förstå syftet men kan inte låta bli att fundera om det verkligen kommer få önskad effekt. Vi som störs av att det ligger sopor överallt är nämligen inte samma personer som brukar slänga vårt skräp på gatan. När jag pluggade hade jag flera vänner som bodde i korridor. När man kom dit slogs man i stort sett alltid av hur skitigt det var i det gemensamma köket. Travar med smutsig disk, smulor och intorkade fläckar på bord och bänkar osv. I regel var det alltid några få personer som låg bakom att det såg ut så där. Några som inte brydde sig. De hade aldrig förstått syftet med att städa efter sig och var sannolikt uppväxta med att någon annan gjorde det åt dem. Jag tror att det är samma personer som skiter i att slänga sina takeaway-rester i papperskorgen och de bryr sig inte heller ett dyft om hur det ser ut i innerstan just nu.
För några veckor sedan åkte jag bakom en bil. Precis i infarten till en rondell öppnades höger framdörr. Det var en ung tjej som satt där och hon valde att slänga ut sin urdruckna tomburk med ramlösa i dikesgrenen. Det gjorde mig så j-a förbannad! Jag kände mig som en gammal sur gubbe. Hur som helst tror jag inte hon bryr sig ett dyft hur det ser ut i centrala Göteborg just nu.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.598060-skrap-i-langa-banor-i-centrum

4 kommentarer:

  1. Jag håller med....... Det är FELTÄNK!!
    Men hur man ska få folk att sluta skräpa ner????
    omöjligt kanske.

    SvaraRadera
  2. Många trodde det gigantiska sopberget i Neapel skulle få andra städer och dess invånare att tänka efter. Men så blev det tyvärr inte. Men att låta Goteborgs centrum fyllas med sopor för att invånarna ska komma till insikt - det verkar vara fel taktik. Sopsortering & städning måste starta i förskolan istället ifall föräldrarna tappat uppfostran på vägen...........

    SvaraRadera
  3. Denna typ av konsekvenspedagogik fungerar sällan. Utbildning och positiv förstärkning hade varit mer lönsamma vägar....

    SvaraRadera
  4. Skönt att se att ni håller med :)

    SvaraRadera