söndag 10 april 2011

Musik, film och fotboll

Jag har fastnat för Graveyard på sistone. De påminner en hel del om andra favoriter som Volbeat, Danko Jones och Mustasch men har inte lika klatschiga refränger. De kräver lite mer av sina lyssnare men i gengäld blir de bättre med tiden.



Sidney Lumet gick bort i helgen. Han regisserade ett stort antal minnesvärda filmer som Mordet på orientexpressen, Serpico och en Satans eftermiddag. Båda de senare med Al Pacino i huvudrollen. Min absoluta favorit var dock hans debutfilm från 1957, 12 edsvurna män (12 angry men). Trailern kan verka lite töntig men filmen håller än idag. Jag såg den för något år sedan och man sugs snabbt in i handlingen. Hur kan man var säker på att någon är skyldig egentligen? Det är ett ständigt lika aktuellt ämne. Ta bara rättegången mot den man misstänker mördade Elin Krantz här i Göteborg.



Underbart väder i helgen. Satte till och med på sommardäcken på bilen idag så nu måste det vara vår. Kollade lite fotboll idag. Såg Elfsborg få stryk av Helsingborg. Det var surt. Nu på kvällen tänkte jag se Zlatan i storform mot Fiorentina på TV4 Sport och då går han och blir utvisad. Otroligt! Ja ja, sånt är livet.

3 kommentarer:

  1. Jag var lite skeptisk mot Graveyard då de blivit så hypade (iallafall här i bloggvärlden), men "upptäckte" dem i helgen. Riktigt bra! Här i norrland kan vi inte lägga om till sommardäck än...
    SV: jo, man utvecklas hela livet, även jag ;)

    SvaraRadera
  2. Sv: Ha ha, jo lite lätt tokig i det!

    SvaraRadera
  3. Beträffande mästerverket "12 edsvurna män" var det Henry Fondas stora genombrott. Filmen håller ännu. Om jag läste rätt för drygt 10 år sedan gjordes en TV-version av den 1997 med Jack Lemmon i huvudrollen. Den har mig veterligen inte visats i någon svensk kanal.

    SvaraRadera