söndag 17 april 2011

Grannar

Större delen av helgen har vi varit sysselsatta med att skyffla ut 12 ton grus under vårt hus och altan. Vi byggde sommarstuga på plintar förra året. Man bör ha fiberduk och grus under huset för att undvika att det växer upp en massa sly. Äldsta sonen hjälpte till så gott han kunde med att gräva.


Det har vuxit upp ett riktigt sommarstugeområde runt huset. På gott och ont får jag säga. En av de nya grannarna sågade ner sju ekar under vintern. Några av dem var minst 150 år gamla och stod dessutom på mark som ägs gemensamt av samfälligheten. Men han tyckte ändå att det var hans fulla rätt då de skymde hans 150 kvadratmeter stora skrytbygge. Vår stuga kommer att likna friggebod i jämförelse. En annan granne (en av de få som bor där permanent) har skaffat en jakthund som han nu väljer att ha inlåst in i en stålbur på tomten. Jag har lite svårt för sånt där. Om man nu väljer att skaffa en hund kan man väl låta den vara inomhus? Närmaste grannarna är i alla fall riktigt trevliga och lånade ut sin skottkärra i helgen. Det var tur det för annars hade det inte gått något vidare. Det hade blivit svårt att lasta allt det där gruset i en hink.

4 kommentarer:

  1. Vilket jävla straffarbete det där... Starkt jobbat! Segt med brända grannar, jag har tur som fan med mina! En dag när jag kom hem så hade en av dom huggt upp min ved... Det kallar jag najs!

    SvaraRadera
  2. Ja, sådana grannar skulle jag också vilja ha. Hoppas du inte har Allamagoosalum boende i grannskapet ;)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat :) som tur är bor vi så ensligt till att vi bara har en granne och de håller sig för sig själva. På andra sidan huset har vi bara en sommarstuga. Ibland vill jag verkligen flytta in till stan, men jag vet inte om jag kan vänja mig vid grannar igen :) Det verkar så jobbigt.

    SvaraRadera