torsdag 25 augusti 2011

Live på taket

Nu har förkylningssäsongen börjat. Idag är jag hemma med båda mina söner. Vabbar som det brukar kallas. Det gav mig tillfälle att kolla in den här nya videon med Red Hot Chili Peppers.



Känns det bekant? Ni kanske rent av har sett det förut. Jo, det här med att spela in rockvideos på taket är ju knappast nån ny företeelse. The Beatles gjorde det redan 1969 (se nedan). Trots det tycker jag det är en rätt skön video. Den är snyggt filmad och platsen (Venice Beach) är vald med omsorg. Låten är helt ok den med. Red Hot Chili Peppers är ett sånt där band som funnits i alla år och ständigt släpper bra singlar. Men The Beatles var ändå coolare eller vad tycker ni?



U2 har förresten också spelat in flera "takvideos". Det mest kända exemplet är väl videon till Where the streets have no name från 1987.


3 kommentarer:

  1. Jag känner mig alltid så fet och slö när jag kollar på Red hot chili peppers :P

    SvaraRadera
  2. Om jag kommer ihåg rätt var Beatles i upplösning när de klev upp på skivbolagtes tak och tillsammans med Phil Spector & Billy Preston gav en sista gemensam kortkonsert. Arbetet med LP'n Let It Be hade gått i stå. John var i djup svacka och levererade i princip noll. Paul givetvis urförbannad.
    Efteråt kan jag bekräfta att deras uppträdande på taket är mer uppmärksammat nu än när det hände. År 1969 vill nog till och med George Martin glömma.

    SvaraRadera
  3. C: Jo, de har lite mer energi än oss vanliga dödliga.
    Hans: Nej, de var nog inte så bra vänner vid den här tiden oc det blev ju också sista gången de spelade tillsammans i ett offentligt sammanhang.

    SvaraRadera