söndag 14 augusti 2011

Ofrivillig komik med Richard Hobert

Årets upplaga av Way Out West verkar ha varit en rejäl succé. Toppbetyg i tidningarna åt Thåström, Robyn, Fleet Foxes, Prince, Pulp m.fl. Den enda besvikelsen verkar varit Kanye West enligt Aftonbladet. Själv missade jag hela kalaset men så är det ibland. Det går inte riktigt att kombinera småbarn med festivaler.
Igår kväll satt jag istället och kollade på Richard Hoberts film Födelsedagen. Kunde inte låta bli att tycka den var rätt paraodisk emellanåt. Vissa scener är så otroligt orealistiska. Som när den nyss hemkomna FN soldaten (spelad av Jakob Eklund) får lift med en begravningsentreprenör (Sven-Bertil Taube). Gubben kör som en biltjuv, dricker whisky som det vore vatten och pratar om hur svårt det är att bli av med lukten av död ur kläderna. Det går inte riktigt att återberätta utan ni får själva se eländet nån gång. Men jag har förstått att Tre solar ska vara ännu sämre. Den har bottenbetyget 2,9 (av 10) på imdb. Det är konstigt hur skådisar som Rolf Lassgård, Mikael Persbrandt. Lena Endré och Sven-Bertil Taube kan underprestera så till den milda grad. Hoberts karriär slogs i spillror efteråt och har väl egentligen aldrig hämtat sig. Han har inte gjort någon ny film sedan 2005.



Igår var det 2 år sedan D gick bort. Vi besökte graven och planterade blommor och gjorde i ordning. Livet går vidare men vi kommer aldrig glömma honom.

3 kommentarer:

  1. Har lyckats undvika den där filmen hittils och efter din recension tror jag att jag fortsätter med det :)

    SvaraRadera
  2. Hobert var duktig när han fanns med i arbetslaget, som producerade Skånska mord (TV-långfilmer med bl.a. Järegård).
    När han sedan fick beröm för Glädjekällan och Spring för livet i sin serie om dödssynderna kunde ingen tro att han senare skulle floppa.
    Tre solar - medeltidsfilmen - är ju alla kritiker överens om. Den sämsta svenska film som någonsin producerats. 5 kalkoner !
    Varför stoppade inte hans hustru Lena Endre den vid klippbordet ?

    SvaraRadera
  3. Charlotte: Det gör du rätt i.
    Hans: Ja, Glädjekällan gillade till och med Ingmar Bergman och Spring för livet har jag också för mig var bra. Men sedan gick något snett.

    SvaraRadera