torsdag 18 augusti 2011

Eldkvarn på Götaplatsen

Gårdagens Eldkvarnkonsert var en småtrevlig tillställning. Solen tittade fram efter en dags regnande och halva stan var där. Plura var på spelhumör och bandet bjöd på en bra konsert. Innan de gick på var jag lite orolig att de skulle spela en massa obskyra låtar men de gjorde ingen besviken . Det var rena rama "Greatest hits konserten". Kärlekens tunga, Fulla för kärlekens skull, Pojkar pojkar, Kungarna från Broadway, Somliga går med trasiga skor osv. För egen del var jag mest imponerad av "lillebror" Carla Jonsson. Han är en riktigt duktig gitarrist och betyder sannolikt lika mycket för bandets sound som Plura själv.


Plura skämtade om sig själv på ett befriande sätt. "Det är jag som är Plura mest känd för tv programmet Så mycket bättre." Eller: "Sist jag var här i stan var det ju inte så trevligt". Och syftade då givetvis på när han åkte fast med kokain i fickan på nån av Långgatorna. "Jag har tre inkomstkällor. Den första är Stimintäkterna till Kärlekens tunga (efter att September spelat in den) och sedan har jag två andra mindre också..."
Publiken var lite sådär lagom engagerad. Det brukar ju bli så när det är gratis men jag gillar ändå Kulturkalaset. I GP idag skrev de en artikel att det kostar 20 miljoner. Jovisst, men i den här kommunen lägger man så mycket pengar på annan skit att jag tycker det kan vara värt det. Jag menar för 20 miljoner får man en tredjedels spårvagn.

Vilken tur att Vickan och Daniel har säkrat tronföljden! Det är svårt att föreställa sig vilken press de hade på sig i sovrummet.


2 kommentarer:

  1. Sovrummet ?
    Haga slott har minst 35 andra rum.
    Plura & Co påminner inte så lite om Cornelis och Fred när de drog runt i landet.
    September är för övrigt dagens Sommar-pratare. Hon bor i Enskede.

    SvaraRadera
  2. Där ser man. Jag hade inte tillfälle att lyssna. Men jag får väl ladda ner i efterhand som vanligt. Jag tycker Daniel Adams-Ray gjorde ett riktigt bra sommarprogram.

    SvaraRadera