fredag 5 augusti 2011

UPS - när du inte vill få något levererat

Igår när jag kom hem från stranden låg det en lapp från fraktbolaget UPS innanför dörren. De hade försökt lämna ett paket men ingen var hemma. Jag väntar på en reservdel till en röjsåg som redan skickats fel en gång. Man kan fråga sig varför de inte bara lägger den i brevlådan då det är en liten metallbit som väger några gram är ca 5 cm lång och 3 cm bred? Men de har väl sina regler. På lappen stod det i alla fall att jag måste åka till ett industriområde i Mölndal för att hämta paketet. Jag hade fem dagar på mig annars skulle paketet skickas tillbaka till leverantören. Idag packade jag in barnen i bilen (min fru var på jobbet) och åkte till UPS lager. Jag lät barnen sitta kvar i bilen medan jag gick in på kundmottagningen. Där sitter en man och väntar. Han har suttit där en bra stund säger han. Efter fem minuter kommer det in en man som på engelska förklarar att han fortfarande letar efter mannens paket. Han försvinner ut igen. Själv springer jag ut till bilen. Pratar med min äldste son (J1) som nu börjat tröttna på att vänta. Den yngsta sover och därför övertygar jag J1 om att sitta kvar och hålla honom sällskap om han vaknar. Går tillbaka till kundmottagningen. Under de kommande tjugo minuterna (!) kommer det titt som tätt in kunder för att hämta och lämna paket. Ingen får hjälp. Vi blir allt fler som väntar. Själv springer jag ut och in med jämna mellanrum för att kolla att barnen inte är ledsna. En man berättar att förra gången han var där tog det en och halv timme att få ut sin försändelse. En taxichaufför kommer in. Han har tre paket med sig och slår upprepade gånger på ringklockan. Inget händer. Efter en stund öppnas dörren. Nu kommer den engelsktalande mannen med några paket. Taxichaffisen kräver en signatur, taxametern tickar. Han får sin vilja igenom. Den första mannen får beskedet av UPS mannen att han inte hittat alla paket. Får jag det du har då blir svaret. Han får fyra paket. Nu tar UPS mannen äntligen min lapp och försvinner iväg. Efter fem minuter kommer han tillbaka.
- Ditt paket har skickats till Jönköping.
- Eeeehh??!
- Jo, du måste ha ändrat leveransadressen.
- Men varför i hela friden skulle jag göra det?
- Ja, någon har gjort det i alla fall. Kanske någon som har tillgång till din e-post? Man måste nämligen ha "tracking id numret" för att göra det.
- Men det är ingen annan än jag som har tillgång till min e-post och jag har aldrig fått något mejl om den här försändelsen.
- Jaha, men nu är ditt paket i Jönköping.
- Ok, men när får jag det då?
- Du kan får det på måndag.
- Ok, men jag jobbar på måndag när kommer ni att köra ut det?
- Det kan jag inte säga.
- Men jag vill inte behöva åka hit igen.
- Du kan skriva en fullmakt att vi har rätt att lämna paketet utanför din dörr.
- Strålande då gör jag det!
Nu återstår bara att se hur det går. Fortsättning följer.

Vad passar bättre än den här låten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar