tisdag 9 augusti 2011

Silvias farsa och nazismen

Jaså, Silvia och den gamle Riksarkivarien Erik Norberg tror inte att hennes farsa var nazist. Det var bara en tillfällighet att han sålde alla sina tillgångar (eller bytte bort dem) för att åka hem till Tyskland 1939. Detta trots att det knappast kan ha undgått någon tysk medborgare om vad som väntade. Hitler hade ju bara trummat in sitt budskap under 6 års tid. Om man inte tror att Walther Sommerlath, åtminstone delvis sympatiserade med naxisternas tankar när han valde att flytta hem 1939 är man naiv. Jag har läst en del om mellankrigstiden och utan att överdriva kan man lugnt säga att Berlin var en krutdurk. Läs gärna Jason Lutes tecknade triologi om Berlin om ni vill få en känsla av atmosfären. Men Erik Norberg är väl lika duktig på att analysera fakta som hans son, Johan Norberg. Han tror att ekonomiska kriser är nåt bra. Att människor far illa får man räkna med när marknaden ska anpassa sig till nya omständigheter.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sommerlath-hjalpte-judisk-affarsman

Jag läser att Olle Ljungström vunnit Cornelis stipendiet. Det var välförtjänt. Hoppas bara han kan hålla i slantarna en stund och inte festar upp allt på en gång. Jag har sett Olle gå ner sig rätt snabbt. 2004 såg jag och min blivande fru honom på Bommens salonger här i Gbg. Det var grymt bra. Anna Ternheim gjorde ett av sina första offentliga framträdanden som förband. Hur som helst. Han tillhör en av mina favoritartister men de sista åren har det gått snabbt utför. När han i DN berättar att han har svårt att sjunga eftersom han tappat ett par tänder i underkäken kan jag inte låta bli att tycka synd om honom. Ändå är det en ljus tillvaro som han målar upp. Ny flickvän, ny skiva och biografi på gång och så det där nyvunna priset då. Detta måste naturligvtis firas på nåt sätt. Därför ber han journalisterna ta med sig en bag in box med vin. Olle är 49 år idag. Cornelis blev 50. Jag hoppas innerligt att han blir äldre än så.
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/en-vardig-cornelis-stipendiat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar