fredag 23 december 2011

Årets julklapp!

I onsdags ägnade jag min lunchrast åt att köa för Springsteenbiljetter. Jag var förkyld redan innan och en timme i kylan gjorde knappast susen men jag fick mina biljetter. Till råga på allt behövde jag inte betala något då mina kollegor på mitt gamla jobb gett mig presentkort på ticnet för 1 500. Fantastiskt förutseende. Nu har jag med andra ord redan fått årets juklapp. Springsteen på Ullevi på min födelsedag den 28/7. Sista spelningen på Europaturnén! Det blir inte bättre.


Annars har jag lyssnat P3 dokumentär om "Gryningspyromanen" i Skåne i min mobil. Han är verkligen en sjuk människa men det intressanta var att jag nu fick större förståelse för varför han varit så svår för polisen att sätta dit. I 20 års tid sprang han runt i Skåne och brände ner byggnader. Normalt sett när polisen spanar på någon har den personen vänner, familj, jobb, bostad och vänner. Är det en grov brottsling har han kanske inte något jobb eller någon familj men åtminstone några fasta punkter i tillvaron. Gryningspyromanen hade inget av det. Hur ska man kunna bevaka en sådan person utan att bli upptäckt.? När han trodde han var förföljd kunde han springa och gömma sig i ett buskage i flera timmar. Till slut blev nån polis tvungen att gå fram för att se om han verkligen fanns där fortfarande och avslöjade sig då. Till råga på allt skiljer han sig från vanliga pyromaner. Han tar aldrig några souvenirer eller står kvar för att kolla på branden vilket sannolikt på att han inte är någon "riktig" pyroman utan snarare drivs av ett hat mot samhället. När han slutligen åkte fast 2008 hade polisen spanat mot ett flertal av de platser där man misstänkte att han kunde slå till igen. Han dömdes till 8 års fängelse men redan 2016 är han fri igen. Gissa vad han kommer göra då?
Jag läser om kungen i tidningen men frågan är om bilden verkligen är äkta?




En annan rolig bild.



Till sist vill jag önska alla mina läsare God jul!

2 kommentarer:

  1. Grattis till springsteen plåtarna. God Jul! Kul med p3:s dokumentärer btw

    SvaraRadera