måndag 2 januari 2012

Back in business

Idag gick jag till jobbet efter julledigheten. Det var ok även om jag lyckades försova mig litegrann. Jag kände mig trots allt riktigt utvilad. Barnen sover rätt bra för tillfället. De vaknar inte fem gånger per natt som de gjorde för ett halvår sedan. Hur som helst. När jag träffade min nya chef. Han frågade hur julen hade varit och jag frågade honom om nyårsfirandet gått lugnt till. Kort sagt vi stod där och pratade en stund när han plötsligt slänger ur sig. "Det är så skönt att vara tillbaka på jobbet igen! Gå där hemma och inte göra nåt blir rätt segt i längden." Jag visste inte vad jag skulle svara. Hasplade väl ur mig nånting om att med små barn blir det aldrig långtråkigt. Men om jag ska vara ärlig kommer jag nog aldrig känna sådär. För så roligt är det inte att gå till jobbet. Kanske är det därför jag aldrig kommer bli chef? För då ska man nog verkligen älska att gå till jobbet.

Thåström släpper ny skiva nu till helgen och sedan ska han ut och turnera. På lördag visar dessutom SVT en dokumentär om hans spelning på Way Out West i somras. Thåström är kanske Sveriges främsta rockstjärna. En kväll när jag pluggade i Lund dök han plötsligt upp på Smålands nation. Ingen visste vad han gjorde där (kanske hade han träffat nån tjej som hängde där?) men ryktet gick i alla fall som en löpeld genom stan. Alla ville dit och få sig en glimt. Det var som om Elvis vaknat till till liv. Det finns få artister som hållit så hög nivå under så många år. Visst har han släppt dåliga skivor emellanåt men Thåström har aldrig blivit tråkig och under de senaste åren har han dessutom i mitt tycke släppt de bästa skivorna sedan Ebba Grön. De säljer fortfarande så bra efter 30 år att samtliga gruppens medlemmar har så det räcker till hyran.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar ofta utbrista kommentarer som din chef. Jag tycker att det kan bli lite långtråkigt att vara ledig, särskilt på vintern. En gång när jag varit ledig i nästan 3 veckor under julen blev jag så stressad av barnens önskemål (då var yngsta dottern ca 5 år) om ständiga aktiviteter och lekar och allt som hon ville skulle hända här hemma, att jag fick gå till vårdcentralen o göra en ekg. Jag var hyperstressad och tyckte att jobbet var både stimulernade och ett andningshål att komma tillbaks till. Sedan den julen tar jag inte långledigt mer.

    Älskar också Thåström. Har sett honom några ggr under de senaste åren, och han är ju hur bra som helst!!

    SvaraRadera
  2. Ja ja, jag får väl ta hans kommentar med en nypa salt då, men jag blir faktiskt aldrig uttråkad hemma. Det finns för mycket grejer att pyssla med. Samtidigt är förstås svårare att göra det man verkligen vill när man har barn att ta hänsyn till.

    SvaraRadera
  3. Det är ju ofta lite mer lugn och ro på jobbet. På jobbet behöver man ju inte ständigt dammsuga, laga frukost, lunch, middag, och sköta tvätten samtidigt som någon utrycker sitt starka missnöje, för att vi "aldrig gör något roligt"..

    Nu låter jag hemsk. Det förstår jag. Men jag har alltid upplevt jobbet lite som en fristad där man har rätt till både kafferast och en timmes lunch där man tex kan läsa tidningen i lugn och ro och gå på toaletten ostört, något som är stört omöjligt hemma.

    SvaraRadera