söndag 29 januari 2012

Mindre proffsigt

Idag besökte jag och min fru Göteborgs filmfestival för att se Simon och ekarna. En trevlig film men filmfestivalen som helhet har ändå en del att jobba på. Missförstå mig inte nu. Jag älskar filmfestivalen men den är inte speciellt proffsig och jag tror att en stor del av problemet är att man fortfarande driver den med oövlönade studenter, då blir också kvaliteten lidande. Jag har själv jobbat på festivalen under fem års tid så jag borde veta;)
Idag när jag skulle gå och hämta mina biljetter på det numera ganska slitna Draken så händer följande. Jag uppger mitt beställningsnummer och min pinkod i kassan. Tjejen skriver ut en lång radda med biljetter och jag står där och funderar på hur det kan vara så mycket papper. Jag har ju bara beställt biljetter till fem filmer. Jag tar emot biljetterna och konstaterar omgående att jag fått någon annans beställning. Personen i fråga har bland annat köpt en spårvagnsbiljett för 125 kr. Det verkar knasigt med tanke på att jag har månadskort;) Allt som allt handlar det om biljetter för mer än 1000 kronor. Jag går tillbaka till kassan. Kön är lång så jag får gå till kassan bredvid istället. Killen som sitter där konstaterar också att detta är någon annans biljetter. Beställningsnumret stämmer inte. Han tar emot mitt beställningsnummer och min pinkod och skriver ut en ny lång radda biljetter. Jag tar emot dessa bara för att återigen konstatera att nu har jag ännu en gång fått någon annans beställning. Den här gången till ett värde av drygt 800 kronor. Killen gör ett nytt försök och lyckas vid detta tredje försök få ut mina biljetter. Om jag nu varit en oärlig person kunde jag med andra ord gått ifrån Draken med biljetter för närmare 2000 kr. Sedan kan man kan ju fråga sig vad som skulle hänt när deras rättmätiga ägare försökt hämta sina biljetter? Jag förstår om biljettsystemet kan krångla men då får man väl vara uppmärksam på att det är rätt biljetter man får ut ur apparaten? Vilken butik skulle lämna ut varor för 100-tals kronor utan att bry sig om att kolla ifall kunden betalat för dem?
Filmen vi ska se visas på Handels. Det är slutsålt och vi är lite sena. Vi får sitta längst fram. Ljudet skorrar ideligen från högtalarna som av allt att döma sitter under scenkanten. När halva filmen har visats går rullen av. Vi sitter där och väntar på vad som ska hända. Jag har själv jobbat på festivalen och vet hur viktigt det är att man informerar publiken om vad som gått snett. Här händer ingenting. Vi sitter där i 20 minuter innan filmen plötsligt går igång igen.
Trots allt detta är det dyrare än någonsin att besöka festivalen. Det kostar numera 80 kr per biljett. En vacker dag kanske festivalens ledning inser att man ska satsa på att utbilda sin personal och ge dem betalt. Innan dess kommer det förmodligen alltid vara så här oproffsigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar