måndag 9 mars 2009

Fängelselitteratur och Johnny Cash

Just nu läser jag Rickard Flingas bok "Iskallt och stenhårt - Mina tjugo år i Texas fängelser". Flinga sköt en pedofil som antastat hans dotter och dömdes till ett långt fängelsestraff. Hans beskrivingar av livet i fängelserna i Texas får mig att inse att övergreppen av fångarna på Guantánamobasen på Kuba knappast är ett undantag. Den här typen av fängelser har ju funnits i USA i alla tider! Arbetet på bomullsfälten i 30-40 graders värme med tänkbara bestraffningar för den som inte orkar har stora likheter med de skildringar jag läst om livet i Stalins straffläger. Flinga redogör för hur fångar frivilligt högg av sig fingrar, tår eller hälsenor för att hellre hamna på sjukhus än att fortsätta slava på fälten. Ja, man blir kort sagt lite fundersam över amerikansk rättvisa.
Apropå fängelser måste jag här slå ett slag för Johnny Cash båda fängelseskivor: At Folsom prison (1968) och At San Quentin (1969). Skivan med inspelningarna från Folsom Prison brukar framhållas som det kanske bästa han spelat in, men jag gillar faktiskt At San Quentin ännu mer. Låtvalet är bättre enligt min mening eller vad sägs om titellåten - San Quentin, A Boy Named Sue, Ring of Fire och Jackson? För något år sedan gav dessutom San Quentin skivan ut i en ny version med alla Carl Perkins och The Carter Familys låtar. Helst plötsligt visade sig att konserten som funnits på skiva i alla år bara utgjorde halva spelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar