söndag 27 september 2009

Bokmässan och Winnerbäcks 112 sånger

Igår var jag på Klompklomp 30 års fest. Det var mycket trevligt. Vi höll till på Bryggan under bron som var en mycket charmig lokal vi Götaälvbron på Hisingen. Massor av trevliga vänner, god mat och Klompklomp i högform. Vad kan man mer begära?
Idag besökte jag Bok- och biblioteksmässan med min far. Det var som vanligt; fullt med folk, mycket att se och en väldig massa böcker till bra priser. Köpte lite av varje, men är nog mest nöjd med "Off the Road" av Carolyn Cassidy som precis kommit ut på pocket. Lars Winnerbäck har i dagarna släppt en bok med alla sina låttexter. Han var på plats och signerade denna. Kön ringlade sig lång genom lokalen och han satt där minst i en och halv timme och skrev. Sedan blev han intervjuad av musikjournalisten Jan Gradvall. Publiken fick dessutom lyssna till skådespelaren Jonas Karlsson som läste upp några av hans låttexter. Något han gjorde så bra att till och med Winnerbäck själv var imponerad. Frågan jag ställer mig är dock varför han ger ut den här boken? Alla hans texter finns ju med i konvoluten på skivorna. Boken innehåller inte heller, såvitt jag kan förstå, några ytterligare kommentarer om låtarna t.ex. hur de kom till eller vad de egentligen handlar om. Nej, bara texterna rakt upp och ner med lite bilder. Är det ett sätt att dra in lite extra pengar i dessa nedladdningstider? Fast i programmet stod det att Winnerbäck sålt mer än 1 miljon (!) skivor och det tyder ju faktiskt på att hans fans är den lojala typen. Kanske vill han bara göra som sina förebilder; Dylan och Lundell, som ju också gett ut böcker med sina låttexter. Intressant att konstatera var i alla fall att Peter Le Marc i dagarna gett ut en liknande bok med sina texter och att även han var på plats på mässan för att signera denna.

2 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för igår... som du skriver så var jag verkligen i högform och njöt i fulla drag av att ni alla kom för att fira med mig.
    Hoppas hemfärden gick bra sen. Som du kan läsa på min sida så hade vi ju efterfest till 7 på morgonen så nu har jag precis sovit några timmar. Helt slut. Sen tyckte jag när jag kollade mig i spegeln att jag såg ett grått hårstrå... sker det så snabbt alltså?!!!

    SvaraRadera
  2. Fick en känsla av att Lars Winnerbäck nästan bad om ursäkt för att han blivit svensktoppsfavorit. Ungefär som Pugh Rogefeldt en gång i tiden tyckte det var jobbigt att gamla tanter nynnade hans låtar. Ulf Lundell - han är aldrig med på mässan - underligt. Han behöver nog snart värva en ny målgrupp. Varken böckerna eller hans scenframfrädanden säljer som förut.

    SvaraRadera