söndag 20 september 2009

Intressant för dig med?

Igår var jag ute på krogen för första gången på evigheter. Det var sig likt. Jag besökte Diamond Dogs med några vänner för att se Streetlights premiärspelning. Bandet består av ett gäng boråsare som jag känner litegrann. Det var en rolig upplevelse även om de kanske få slipa lite på sitt framförande. Det var extra roligt att de enbart spelade sina egna låtar. Lite senare på kvällen spelade nämligen ett coverband som var väldigt förutsägbara. De framförde enbart rockklassiker såsom låtar av Creedence och Elvis, för att inte tala om Smokies "Living next door to Alice". En låt jag måste säga att jag har mycket svårt med. Varför är det så kul att publiken skriker "Alice, who the fuck is Alice?". Jag har aldrig fattat grejen.
En rolig episod under kvällen var när min vän M skulle diskutera vad han ska göra under sin föräldraledighet. Vi satt på ett kebabställe som var fullt med folk. En ung tjej frågar om hon får sätta sig vid vårt bord. Det får hon. Ganska snart börjar M berätta om sina planer, men det roliga är att han börjar sin utläggning med att vända sig till tjejen och säga: "Det här kan vara intressant för dig också." Hennes min var obetalbar. Det var det uppenbarligen inte. Hon gick därifrån kort därefter och lämnade halva sin kebab.
I fredags kom en ny skiva av Ebba Forsberg "Ta min vals", där hon tolkar låtar av Leonard Cohen. Mikael Wiehe har översatt texterna till svenska. De har redan tidigare samarbetat framgångsrikt när de spelade in en skiva med Dylanlåtar tillsammans för något år sedan. Lyssna mer på Ebba här:
http://www.myspace.com/ebbaforsberg
Leonard Cohen fyller för övrigt 75 år imorgon. Stort grattis och krya på dig!
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article551427/Leonard-Cohen-kollapsade-pa-scen.html

1 kommentar: