fredag 4 september 2009

Brokeback Mountain

Jag såg precis Brokeback Mountain. Jo, jag vet jag borde sett den för längesedan, men det blir sådär ibland. Man missar den på bio och sedan har alla andra redan sett och då är det svårt att få möjlighet att se den på tv. Hur som helst. Jag tyckte den var helt ok, men knappast så märkvärdig som alla recensenter vill göra gällande. Ibland känns det verkligen som att det är som i en reklamfilm jag såg för några år sedan. En journalist går ut och på lunch och låter sin assistent skriva åt honom. Innan han går säger han till henne: "Är det en japansk film ge den en fyra, franska filmer är väldigt inne just nu så de får en femma, amerikanska filmer en tvåa och så vidare. Det är inte så märkvärdigt." Jag kanske inte minns det hela ordagrant, men innebörden var i alla fall att många väljer att lyssna på vad andra tycker, istället för att tycka något själva. I det här fallet gjorde det kanske inte så mycket, filmen ändå var ju trots allt godkänd, men några fem fyrar som den fick i GP var den ju knappast värd.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om hur recensenterna nog kan tänka ibland men jag tyckte den var riktigt gripande. Inte alls så klischéfylld som jag fått för mig och väldigt välgjord.

    SvaraRadera
  2. Jag blev mest sur över att de inte tog tag i sina liv. Om de nu ville leva tillsammans kunde de ju flyttat till San Fransisco, New York eller någon annastans där det var mer accepterat med homosexuella. Nu skaffade varsin familj istället. Hur bra var det? Men jag förstår vad du menar. De spelade bra och man kände sympati för karaktärerna, men så fick den en massa Oscars också.

    SvaraRadera