tisdag 8 september 2009

Livebox med Tom Petty

Med risk för att återigen bli stämplad som gubbrockens främste förespråkare måste jag tala mig varm inför Tom Pettys nya livebox som kommer nu i höst. Den ska innehålla livematerial från mitten av 1970-talet till och med 2007. Totalt 62 låtar fördelade på 5 cd. Ni kanske inte tycker det är av intresse, men då har ni fel. Alla gillar Tom Petty, de bara inte vet om det. Åtskilliga fester, bilresor och middagar har jag spelat mina Pettyskivor och kan bara konstatera; i stort sett alla gillar honom. Han är som Simon & Garfunkel eller Beatles. Gillar man inte dem gillar man inte musik. Här en personlig favorit:
http://www.youtube.com/watch?v=qNxfPAF1frM
Några avsnitt ur de nya Beatlesdokumentärerna ligger redan ute på nätet. Här ett exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=E1SJa-VJDPQ

2 kommentarer:

  1. Vad betyder The Heartbreakers för Tom Petty ?
    Ray Davies utan de övriga medlemmarna i Kinks är ju lite trist. Eller ?
    Tom Pettys solokarriär är väl också lite torr om jag lyssnat rätt.

    SvaraRadera
  2. Det är lite svårt att säga tycker jag. För även på de skivor han har släppt i eget namn har ju delar av bandet varit med. Jag tror att gitarristen Mike Campbell är den viktigaste personen i bandet. Petty har i stort sett inte gjort ngt utan honom. När det gäller soloskivorna är Highway Companion (2006) inget vidare, men Full Moon Fever från 1991 är å andra sidan riktigt bra.

    SvaraRadera