onsdag 16 september 2009

På resande fot

Idag reste jag till och från Mariestad. Fem timmars resande. Ett underbart tillfälle att lyssna på musik. Jag lyssnade bland annat på nya Mark Knopflers nya skiva "Get Lucky". Jag kan inte påstå att jag gillade den speciellt mycket första gången, men den blir bättre med tiden. Tempot är lågt och emellanåt låter det mer som irländsk folkmusik komplett med flöjter och fiol. Knopflers röst och gitarrspel känner man dock igen. Han har ett eget sound precis som Carlos Santana eller The Edge. Det finns en handfull gitarrister jag skulle kunna känna igen om ni så väckte mig mitt i natten och Mark Knopfler är en av dem. Ni kan själva lyssna på singeln här: http://www.markknopfler.com/
De nya Beatlesskivorna har också färdats genom cyberrymden in i min mp3-spelare. Ljudkvalitén är det inget fel på, men det funkar faktiskt inget vidare att lyssna på dem i hörlurar. Trummor å bas i ena örat och sång å gitarr i det andra. Den här gången har man ju dessutom lagt ner ett stort arbete på att omvandla dem till mono, men de versionerna går bara att köpa som en hel box för 2859 kr (på Bengans). Varför släppte man inte mono- och stereoversionerna tillsammans som dubbel-cd?
Alla pratar om att Patrick Swayze är död. Det är förstås sorgligt men vem tänker på tv-kocken Floyd? Den enda jag känner till som skrivit en hel bok om återställare.

1 kommentar:

  1. En annan utgivning som också blivit "remastered" är The Beatles 1.
    27 låtar av högsta kvalitet. "1" kom ju precis i skarven mellan vinyl och cd. Är därför lite bortglömd. Finns att köpa i handeln för hundralappen. Priset för boxen är förresten 2.100:- i Ullared/Gekås.

    SvaraRadera