onsdag 28 oktober 2009

De senaste 10 årens bästa skivor

I senaste numret av den brittiska musiktidningen Uncut har redaktionen valt ut decenniets 150 bästa skivor och det är en mycket märklig lista får jag säga. Den toppas av White Stripes "White Blood Cells" och med på listan finns ytterligare 4 skivor från gruppen. Bob Dylans "Love and theft" ligger på andra plats (!) medan den i mitt tycke betydligt bättre skivan "Modern Times" ligger på åttonde plats. Portisheads totalsågade "Third" återfinns på tolfte plats. Annars dräller det av personliga favoriter såsom Fleet Foxes, Johnny Cashs "Solitary Man" och "The Man Comes Around", Robert Plant & Allison Krauss "Raisin Sand", The Strokes "Is This It", Bruce Springsteens "The Rising", Ryan Adams "Gold" och "Heartbreaker" med flera. Men jag saknar skivor av John Cale, The Killers och Ed Harcourt. För att inte tala om all bra svensk musik som gjorts under det senaste decenniet, men man kanske inte kan begära att de ska hålla koll på svenska artister? Fast nog hade de kunnat tagit med något av The Hives, The Cardigans, Soundtrack of Our Lives eller kanske José Gonzales? De har ju alla firat stora framgångar i såväl USA som England.

2 kommentarer:

  1. Jag skrev ju i somras att du glömde "Love and theft" i din lista. Eftersom produkten finns i två versioner - enkel-cd och dubbel-cd - är en listning svår. Om man ser bakåt till vinyltiden har alltid "Astral Weeks" med Van Morrison varit toppfem. Är den fallen i glömska ?

    SvaraRadera
  2. Uncut - gubbrockens husorgan. Ingen som hört talas om genrer som hiphop, electronica och R'n'B? Du vet att jag älskar Bob Dylan men han skulle inte varit med på den där listan överhuvudtaget. Mannen är en levande legend men mest på gamla meriter.

    Fleet Foxes, Johnny Cash och the Strokes kan jag däremot gå med på, i hård konkurrens med exvis Kanye West, Erykah Badu och Röyksopp.

    SvaraRadera