torsdag 15 oktober 2009

Vart tog alla bensinmackar vägen?

Det har varit lite mycket att göra på jobbet på sistone. En massa möten att gå på som gör att man inte hinner med sitt vanliga jobb. Vi älskar möten i Sverige. Gärna långa sittningar. Själv gillar jag korta möten med kaffe och konkreta resultat.
Dagens i-lands problem: I Göteborg håller man på och plockar bort varenda bensinmack. Jag brukade tanka vid Kapellplatsen på väg hem från träningen, men i våras togs macken plötsligt bort. Min andra favoritmack vid St. Sigfrids plan försvann i somras och nu igår när jag skulle jag tanka på Norra Gubberogatan hade de tagit bort den med. Helt otroligt! Sedan håller man på och utreder om vi ska införa biltullar också. Jag kanske ska skaffa en eldriven EU moppe istället?
Hörde på radion för en stund sedan att regeringens enmansutredare kommit fram till att det var fel att ge pengar till de företag som drabbats av stormen Gudrun respektive Tsunamikatastrofen i Asien. Det det rubbade nämligen konkurrensen. Naturkatastrofer av den här typen är något man får räkna med. Ja, mycket dumt ska man höra innan öronen faller av som det brukar heta. Själv tycker jag det är självklart att samhället ska ersätta företag som kostnadsfritt flugit hem skadade och döda som drabbats av en katastrof. Och jag tycker det är självklart att man ersätter bönder som förlorat all sin skog och därmed hela sin framtida inkomst över natt, men jag kanske missat något?

2 kommentarer:

  1. När Göteborg också satsar på trängselavgifter kan man på sikt tänka sig att alla mackar placeras utanför "kameraområdet" och på det sättet tvingar bilisterna att betala varje gång de ska iväg och tanka. I Stockholm har jag sett att vissa stadsdelar drabbats på det sättet. "Klirr i kassan" kallar politikerna det hela.
    Enmansutredningen, (M)-styrd.
    Estonia, Gudrun, Per och Tsunamin kanske regeringen missade helt när de inträffade.
    De var väl på dagis då ?

    SvaraRadera
  2. Vi ska se över möteskulturen på mitt jobb. Har säkert spillt en veckas arbetstid på onödiga långsittningar. Får väl erkänna att jag bidragit till ineffektiviteten själv ibland med mina många goda åsikter och idéer...

    SvaraRadera