onsdag 7 oktober 2009

Vad är roligt egentligen?

Tidningen Kupés (ni vet den där blaskan som finns på tågen?) läsare har röstat vem de tycker är Sveriges roligaste komiker. Det blev föga förvånande Robert Gustavsson som vann. Med på listan var även Hasse & Tage, Killinggänget, Johan Glans, Mia & Klara och en massa andra. Jag började fundera över vad jag själv tycker är roligt. Jag har kommit på att jag många gånger inte tycker samma sak som alla andra. Bland de ovan nämnda är det nog bara Killinggänget jag skrattar högt åt. Kortfilmen Torsk på Tallin är en modern klassiker men långt ifrån allt de gjort har varit roligt. Robert Gustavsson kan vara rolig t.ex. när han härmar Tony Richardson eller i Torsk på Tallin, men ibland tycker jag han bara är tröttsam. Jag såg Roast på Berns förra veckan. En massa komiker med Henrik Schyffert i spetsen satt och skämtade om varandra. Jag skrattade till några gånger men efter en stund blev de alltför elaka för min smak.
Lasse Eriksson tycker jag är rolig. På bokmässan stod han, likt en försäljare på Kiviks marknad, och pratade om boken Humorbefrielse. Bokens olika författare tar upp alltifrån akademisk humor, Freuds humor till glädjen i att få folk att skratta. Lasse fick mig att köpa boken trots att jag inte brukar intressera mig för den typen av litteratur. Jonas Gardell kan vara väldigt rolig i sina böcker såsom "Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter". Men även när han står på scen kan han ibland vara våldsamt roligt. Arto Paasilinnas böcker är också väldigt roliga inte minst Kollektivt självmord och Hoppsan, jag är död!
Carl-Einar Häckner är väldigt rolig när han står på scen på Liseberg och gör utflippade grejer som att hugga halsen av en kanin med en giljotin. Eller när han visar ett skelett för att illustrera vad som hände med en man i publiken som inte applåderade tillräckligt. Slutligen kan jag tycka Roy Anderssons filmer "Sånger från andra våningen" och "Du levande" är riktigt roliga. Somliga tar dem på blodigt allvar och upplever dem som deprimerande, men jag tror faktiskt att Roys avsikt är att man ska kunna skratta åt eländet.

1 kommentar:

  1. Gustafsson. Inte Gustavsson. Han gör sig ofta rolig på andras bekostnad. Lyteskomik i fokus.
    Håller inte så länge till.
    Johan Glans arbetar sig sakta men säkert upp mot toppen. Snart är han nummer 1.

    SvaraRadera