fredag 18 december 2009

Alla är besvikna

Jaha, Saabfabriken läggs ner. Det var oväntat säger experterna, men de bygger ju bilar som ingen vill ha säger jag. Den nya 9-5:an som lanserades nu i höstas var ju en jättebamse till bil den också. Jag tror problemet med Saab och Volvo är att de ägs av GM och Ford, som i sin tur missat en liten detalj; nämligen att konsumenterna inte vill ha stora bilar. De vill ha bilar som är snygga, billiga, små och bränslesnåla. Saab och Volvo tillverkar modeller som är stora, dyra och lite tråkiga.
I Köpenhamn är man besviken på att förhandlingarna om ett nytt klimatavtal av allt att döma slutar i ett fiasko. De rika länderna vill som vanligt inte ta sitt ansvar. Själv är jag mest besviken på Obama. Han misslyckas ännu en gång med att leverera. Alla trodde han skulle erbjuda något stort den här gången. Att USA skulle visa god vilja och gå i bräschen för att minska utsläppen av växthusgaser. Jag börjar tro att Obama tyvärr inte kommer att lyckas med något under den här mandatperioden. Han har inte lyckats stänga Guantánamobasen, krigen i Afghanistan och Irak pågår för fullt (fredspriset till trots), i USA verkar inte det vara någon sjukvårdsreform i sikte och den ekonomiska krisen ska vi inte tala om. Jag tvekar inte på att han har viljan, men hans möjligheter att förändra världen kanske är mer begränsade än vi velat tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar