söndag 13 december 2009

Bästa skivorna från det gångna decenniet

Nu när århundradets första decennium snart börjar lida mot sitt slut poppar det upp listor av det här slaget lite överallt. Jag har några artister och skivor som jag tycker är värda att nämna i det här sammanhanget.
  • Johnny Cashs sista tre skivor Solitary Man, The Man Comes Around och A Hundred Highways
  • Ebba Forsbergs självbetitlade skiva från 2006 och Ta min vals från i år
  • Thåströms Kärlek är för dom och skebokvarnsv. 209
  • The Killers samtliga skivor, fast framförallt Sam´s Town
  • Bob Dylans Love and Theft och Modern Times
  • Bruce Springsteens The Rising, We Shall Overcome och Magic
  • Ryan Adams Gold och Heartbreaker
  • Robert Plant & Allison Krauss Raising Sand

  • Colplays samtliga skivor, fast kanske framförallt Parachutes och A Rush of Blood to the Head
  • Fleet Foxes debutskiva
  • Anna Ternheims Somebody Outside, Seperation Road och Leaving on a Mayday
  • Neil Youngs Chrome Dreams II
  • José González första skiva Veener
  • Kents Vapen & ammunition och Du & jag döden
  • Steve Earles Jerusalem och Washington Square Serenade
Har säkert missat någon som jag inte kommer på just nu, men det har ju kommit många skivor man tyckt varit bra, men som sedan snabbt fallit i glömska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar