måndag 14 december 2009

Ingen julklapp i år

Vår högsta ledning har beslutat att det inte blir någon julklapp i år. Under hösten har det heller inte varit några enhetskonferenser, inga gratisluncher, inga inköp av mobiltelefoner, resor med bil och så vidare. På min frus jobb är det samma sak men där har man till och med sagt upp personal. Det blev kvinnan som bemannade kafeterian som fick gå. Man hade precis rustat upp den och resten av kontoret för åtskilliga miljoner, men alla måste dra sitt strå till stacken så varför inte göra oss av med den stackaren som brygger kaffe och brer våra mackor? Vi jobbar båda på offentliga arbetsplatser så det kanske inte är så konstigt. Alla vet att det är tuffa tider och att de kommande åren knappast blir bättre. Samtidigt är det uppenbart att den här typen av beteende bara förvärrar och fördjupar krisen.
Min svåger berättade för någon vecka sedan att företaget han jobbar på också beslutat att dra in årets juklapp. Inte för att de inte hade råd, men för att vinsten minskat med ett par procentenheter... Själv köper jag fler juklappar än någonsin. Det gäller att sätta fart på (h)julen igen!

2 kommentarer:

  1. Jag har förslag på några chefer som vi skulle kunna spara in på. Det kanske skulle ge lite mer klirr i klappkassan...

    SvaraRadera
  2. Min uppfattning är att man ska avstå julklappar på arbetsplatser där man tvingats säga upp personal.
    Dessutom bör man dra ner på kick-off-aktiviteter som mer och mer liknar after-work i tid och otid.

    SvaraRadera