söndag 7 februari 2010

Filmfestival trots allt

Det blev ett kortare besök på årets festival trots allt. Jag och min lillebror såg en samling svenska kortfilmer på Hagabion. Gillar den skarpt! Biografen alltså. Det är där och på Draken som Göteborgs filmfestival visar sig från sin främsta sida i mitt tycke. Visst det är inget större fel på Capitol och Royal heller, men Bergakungen går bort. Den har ingen själ, trots THX ljud och beväma säten. Kortfilmerna vi såg var sköna små paranteser. Det stora flertalet gjorda med mycket hjärta och mindre bra teknik.
Jag fattar fortfarande inte grejen med festivaltältet. Ett tält utomhus under årets kallaste månader. Varför?!! Jag tycker bara det är kallt och ogästvänligt. Sedan har man mer eller mindre avskaffat festivalshoppen. Det fattar jag inte heller. Det var ju en höjdare att kunna gå där och botanisera bland filmer, böcker, posters och en massa annat krimskram som man egentligen inte behöver.
Imorgon ska jag besöka Sthlm för en endagskonferens. Tåget går 06.00 på morgonen. Det är verkligen ingen höjdare. Får hoppas att jag åtminstone kommer fram i tid. I dessa tider kan man inte vara säker. Hörde om någon som skulle till Sthlm på ett möte häromdagen. Hon fastnade i Herrljunga i tre timmar. Sedan var det ingen idé att fortsätta. Hon hade ändå missat större delen av mötet.
Någon pratade om att fåglarna kvittrar som om det vore vår i skogen, men vi bor i stan och här är det fan inte någon vår i sikte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar