tisdag 30 november 2010

Aldrig mera tipspromenad

När det varit fest på jobbet har jag ibland anordnat tävlingar. Vid de senaste två tillfällena har jag märkt att det numera är omöjligt att göra detta utan att någon fuskar. Orsaken? Med en smartphone så kan du alltid googla fram svaren. Läste nånstans att 800 000 svenskar har en iphone. Det finns alltid någon som tänker: jag kan nog ta reda på det där svaret på nätet. Jag anordnade en musiktävling för tag sedan. Då visade sig att det finns en applikation i iphone som gör det möjligt att ta reda på vad låtarna heter. Det räcker med några sekunder så visar sig låttiteln i mobilen. Gick en runda på delsjön för några veckor sedan. Där satt lappar på träden med frågor. Det var visst naturskyddsföreningen som hade tipspromenad. Det var frågor om fåglar, fiskar och träd etc. Jag kan lova er att den företeelse är utdöende. Hur ska man kunna köra en sån grej när alla har google i fickan? Men om man kör med bildfrågor då? Jo, men finns det svarsalternativ kan man alltid googla fram svaret. Jag är ledsen mina vänner men apple har sett till att ni har gått er sista tipspromenad. Fast det kanske ni hade gjort ändå. Jag har i alla fall inte gått nån på 5 år.

1 kommentar: