söndag 21 november 2010

Vem minns Oasis?

Jag såg en dokumentär om 1990-talets britpop i helgen. Den tog bland annat upp striden mellan Oasis och Blur. Det kändes väldigt längesedan. De där banden tilltalade mig inte speciellt mycket. Visst Oasis gjorde några schysta låtar och Blur gjorde Song 2 men i övrigt fanns det så mycket annan bra musik vid den här tiden. För vem minns inte grungevågen med Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Alice in Chains, Stone Temple Pilots m.fl? Andra band som U2, Metallica (åtminstone i början av 1990-talet), Red Hot Chili Peppers, Smashing Pumkins, Nick Cave & the Bad Seeds har aldrig låtit bättre än under den här perioden. Fast nu när jag skriver det här går det plötsligt upp för mig att det kanske bara är för jag är född i slutet på 1970-talet som jag tycker såhär? Under 1990-talets första hälft var jag som mest mottaglig för musik? Ja, så är det nog.
Det intressanta med dokumentären var i alla fall att Oasis blev så enormt stora i stort sett bara på grund av "Wonderwall". Visst sålde de skivor förut men det var den här låten som fick de stora massorna att strömma till konserterna. Två dagar i rad spelade de på ett jättelikt fält inför sammanlagt 250 000 personer. Efterfrågan var så stor att de hade kunnat sälja mer än 2 miljoner biljetter till de här spelningarna. Alla gillade Oasis i England. Det kan låta löjligt idag men Blur och Oasis jämfördes inte sällan med The Beatles och Rolling Stones. Bröderna Gallagher käftade offentligt med George Harrison om vilket band flest personer skulle känna till i framtiden. Tja, det lutar väl inte åt Oasis längre? Det bästa britpopbandet i mina öron var för övrigt Suede men det var längesedan jag lyssnade på dem.
http://www.youtube.com/watch?v=6hzrDeceEKc&feature=related
Idag hade vi besök av vår gamla vän J med pojkvän. Det var ett intressant möte. Våra barn skrek i högan sky under hela besöket och jag funderade allvarligt på att lämna in dem till vår halvdöva granne. Där hade de kunnat föra oväsen utan att störa någon. Men om man tittar ut en dag som denna så förstår jag dem nästan. Kan det blir mer deprimerade?

3 kommentarer:

  1. Då prioriterar nog J & hennes pojkvän en traktor istället.

    SvaraRadera
  2. Ja, barn lär de nog inte skaffa i första taget i alla fall.

    SvaraRadera