måndag 8 november 2010

Gilette the most expensive a man can get!

För några år sedan bodde jag i Skåne. På Sydnytt (motsvarigheten till Västnytt) intervjuade man Peps Persson. Reggaekungen från Tjörnarp. Reportern avslutade intervjun med att be Peps säga något roligt. Han svarade med att säga: Jau du, det skuuuulle vaaau att inte Gillette tjääanat så mycket pengar på meej. På skånska alltså. Ja, ni vet väl hur han låter? Det roliga i sammanhanget var att han tidigare inslaget berättat att han aldrig rakar sig. Han klipper bara skägget med en sax när det blivit lite för långt. Hur många gör det?
Nu till dagens ämne. Hur kan det komma sig att Gillette blivit så enormt stora att de i princip har monopol på rakhyvlar för män? Jag har en god vän som tillsammans med sin familj äger en ICA-affär. Han konstaterade för något år sedan att Gillette under de senaste åren konskvent höjt sina priser mer än alla andra producenter. Och vi snackar inte så där en 2-3 % om året utan tvåsiffrigt. Hur som helst. De beslöt sig för att sätta lite press på Gillette (kanske lite naivt men ändå) och beslöt sig för att sluta sälja deras produkter. Istället tillhandahöll de ICA:s egna märke och Wilkinson Sword. Tanken var god men problemet var att kunderna blev upprörda och ville ha tillbaka sina hyvlar. De andra tillverkarna var inte tillräckligt bra. Efter någon månad fick de ta tillbaka Gillette i butiken igen.
Häromdagen fick jag ett erbjudande från ICA. De erbjöd de 60 kronor rabatt om man köpte Gillettes nya hyvel. Min fru skulle gå och handla och jag bad henne köpa hyveln. Behövde ändå nya blad. Sagt och gjort men när hon kom hem visade sig att hyveln kostat 129 kr efter rabatten (!) och då följde det ändå bara med ett blad. Fast egentligen är det 5 blad på en hyvel... Det här är nämligen deras affärsidé. Det går ju liksom inte att förnya konceptet speciellt mycket så varför inte sätta ett blad till på varje ny hyvel som lanseras? Fast den här gången har de faktiskt gått ett steg längre de har satt batteri i hyveln också. Alltsammans vibrerar och får mig att fundera över varför jag inte använde mig av rakapparaten redan från början. Eller kanske jag ska göra som Peps och bara trimma med en nagelsax emellanåt?
http://www.youtube.com/watch?v=rSSKl5pnAEg
http://www.wilkinsonsword.co.uk/

2 kommentarer:

  1. Hej Dan! Gunilla här. (Bejjas moster) Ska fråga Hans det här om rakhyvlar. Han har ju inte heller någon rakapparat. Puss

    SvaraRadera
  2. Ja det får du se till att göra. Kul att du läser.

    SvaraRadera