måndag 29 november 2010

Nu ska vi ut och resa

Personer som säger att vi ska åka på en resa när vi i själva verket inte ska röra oss ur fläcken har jag lite svårt för. Det är väldigt vanligt nuförtiden att man använder den typen av metaforer. "Detta är en resa vi alla ska göra". Varför inte bara säga att det här kommer ta tid och det kan bli tufft emellanåt? Att resa brukade associera med något positivt men nu har ordet snart fått en helt annan innebörd. På mitt jobb brukar cheferna prata om resor när något ska förändras. Oftast handlar det om förändringar som ingen har efterfrågat. Ett nytt datasystem som ska införas, nedskärningar eller ombyggnationer av något slag. Vi hade möte i vår bostadsrättsförening i förra veckan. Ordföranden pratade om att vi alla ska ut och resa tillsammans. Det handlade om att föreningen måste byta ut avlopps- och vattenledningsrör i samtliga lägenheter. Det låter inte som någon rolig resa. Jag hade hellre stannat hemma.
Läser att Leslie Nielsen är död. Det var sorgligt. Jag gillade hans typ av humor även om allt han gjorde inte var roligt. Det här är en favorit hämtad från Nakna Pistolen när han springer runt på en baseballarena och försöker hitta en mördare.
http://www.youtube.com/watch?v=x-S-eeInJVk&feature=related

3 kommentarer:

  1. Ja, verkligen tråkigt med Leslie...
    Pricksäkert detta med "resorna", har inte tänkt på det förut men nu kommer jag aldrig sluta störa mig på det... Tack så mycket ;)

    SvaraRadera
  2. Förr talades det om att man satt i samma båt.
    Roddbåt förmodar jag. För vi anställda skulle ro.
    Nu ska alla ut på en resa.
    Det blir väl som med roddbåten.
    Chefen åker motorbåt vid sidan om de som ror.
    Att byta rör i en sliten fastighet kan väl aldrig jämföras med en resa. Är ordföranden släkt med Kalle Sändare ?

    SvaraRadera
  3. Tackar, nu kommer ni också att irritera er på sådana som ska ut och resa. Andra som jag stör mig på litegrann är sådana som använder ordet "mellis". Det är väldigt vanligt bland småbarnsföräldrar. Nu ska lilla William få mellis. Aaaargh! Nej, han ska äta en frukt!

    SvaraRadera