torsdag 27 januari 2011

Kamprad borde gå på PR kurs

Lämnade in bilen på verkstaden idag. De bytte handbromsvajern, bromskivor och bromsklossar på bakhjulen. 3500 kr kostade kalaset och det var ändå 2900 kr billigare än vad Peugeotverkstaden ville ha för samma jobb. Ja ja, det finns de som har det värre.
Kollade på Uppdrag granskning igår. Man kan tycka vad man vill om deras arbetsmetoder men Kamprad är jag rätt trött på. Han vill inte prata pengar säger han. Ok, men om pengarna inte betyder något kan du väl göra som Bill Gates och ge bort en massa till välgörenhet då? Nej, gubben är en riktig snåljåp. Hans sommarprogram var bland det sämsta jag hört. Han tvingar sina anställda resa så billigt som möjligt och skryter om det. En av hans chefer fick bila genom Europa för att de billiga flygbiljetterna var slut. Det ska vara lika för alla säger han men hur många av hans anställda har hundtratals miljarder på banken? Tvärtemot vad många tror går han inte hem i Småland heller. Jag jobbade i Gnosjö för ett par år sedan. Företagarna där berättade skräckhistorier om att göra affärer med IKEA. Det enda man kunde vara säker på om man gjorde affärer med dem var att de letade efter någon som kunde göra det billigare. Hur många varor på IKEA är svensktillverkare idag? Jag lovar det går knappt att hitta en enda pryl. Allt tillverkas i Asien det är därför det är så billigt. Men det värsta är att jag inte är bättre än någon annan. Jag handlar själv där själv två-tre gånger om året.
http://www.ikea.com/se/sv/about_ikea/newsitem/2011_ikea_ingvar_kamprads_kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar