måndag 24 januari 2011

Strömavbrott

Ikväll hade vi strömavbrott. Det började tjugo i sex och varade i mer än två timmar. Jag vet att sådant händer jämt och ständigt ute på landet men för oss som bor i stan hör det inte till vanligheterna. Man blir snabbt medveten om vad lite det finns att göra när man inte har ström. Man kan inte använda datorn, inte lyssna på musik, inte kolla på tv, inte laga mat, inte koka kaffe. Efter en stund gick jag ut i trapphuset för att leta efter ett journummer att ringa till. Nere i entrén träffade jag vår granne som inte alls hade strömavbrott. Det var nämligen bara halva huset som hade förlorat strömmen. Han tyckte synd om oss och lovade att komma ner med en balja kaffe. Sedan satt vi där i mörket med tända ljus och drack kaffe med grannen. Jag har aldrig pratat med honom någon längre stund förut men han visade sig vara riktigt trevlig. Hans fru och dotter lämnade honom för några månader sedan. Nu är han ensam kvar i sin fyra. Jag tror han var lite sällskapssjuk om jag ska vara ärlig. Jag hörde nån komiker som sa att en typisk svensk väntar med att gå ut i trappuppgången om han hör att någon annan är därute. Sådan vill jag aldrig bli.
http://www.youtube.com/watch?v=VZt7J0iaUD0

2 kommentarer:

  1. Lät ju som ett rätt trevligt avbrott då :)

    SvaraRadera
  2. Oooh, mitt i storstan?=) Låter som nåt som skulle hända mig!! Härligt att äntligen ha träffat grannen då! Jag har knappt hejat på mina grannar - men det är nog ett vanligt svenskt fenomen.

    Sv: Haha!! Det är nästan farligt att åka till dessa städer - man kommer ju knappt därifrån! Men jag vill ändå påstå att Vänersborg är betydligt mer livligt än Skara på en söndagskväll - och då pratar vi stängda caféer. Tänk då hur mycket det finns att göra i Skara! =)

    SvaraRadera