onsdag 19 januari 2011

Facebook och annat

Jag har funderat lite över Facebook. Det är en rätt underlig företeelse egentligen. En kollega till mig på jobbet har nyligen blivit singel. Detta skrev han om på Facebook. Först ändrade han sin status till singel och då lade programmet till ett litet hjärta efter ordet. Det borde varit ett delat hjärta kan man tycka men skitsamma. Sedan skrev han några inlägg som lät oss vänner förstå att det inte var helt självalt. Kort sagt han mår rätt kass. Jag tycker synd om min kollega men nu till min fråga. I princip hela hans enhet inklusive hans chef är vänner med honom på Facebook. Är detta verkligen något man vill att alla ska veta? Jag pratar ofta om mig själv på jobbet men någonstans finns det väl en gräns eller? Fast samtidigt kanske det är skönt att folk att vet varför man är nere så slipper de gå och undra. Snackar gör ju folk ändå menar jag. Det finns många som gjort kortfilmer om Facebook. Den här har några år på nacken men är fortfarande riktigt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=nrlSkU0TFLs
En annan företeelse som jag har funderat över. I Gbg har det efter många år börjat dyka upp telefonkiosker lite här och var. Hur kommer det sig egentligen? Det är väl knappast så att färre personer idag har mobiltelefon idag än för några år sedan. Och visst det kan uppstå en krissituation och din telefon är urladdad eller du inte har tillräckligt med pengar på kontot men har du då ett telefonkort från telia att stoppa i telefonautomaten? Jag tror bara det är ett sätt att sälja reklam på attraktiva platser. Två sidor av kiosken består av inglasade reklamaffischer. Har ni sett några telefonkiosker ute i landet?
Igår kväll var jag på handboll med min far. Idag försöker sportjournalisterna förklara hur Sverige kunde förlora mot Argentina. Jag har ett svar. Vi var inte tillräckligt bra. Det var ändå kul att se vm på plats och tjöta lite skit med farsgubben.

6 kommentarer:

  1. Skulle tro att telefonkioskerna främst finns till som säkerhet vid personrån och liknande...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det känns konstigt när kollegor på jobbet försöker dölja skillsmässor och andra större förändringar i livet. Det märks ofta ändå att något inte stämmer, och då pratas det och spekuleras det istället. Lika bra att vara tydlig. Det betyder ju inte att man hänger ut sig själv och hela sitt privatliv för det. Att ens civilstånd förändras kan ju till och med ha betydelse för arbetet, kanske ens möjlighet till att jobba över etc

    SvaraRadera
  3. Woodsmanfred: Jo, så kanske det är. Kollade förresten in i kiosken nedanför oss och såg att man visst kunde betala både med telefonkort och mynt.
    Radiogirl: Ja, det är lite svenskt att inte vilja berätta, men det råder Facebook framgångsrikt bot på nu.

    SvaraRadera
  4. sv: Ha ha, jo kreativt kaos kan man lätt kalla det!

    SvaraRadera
  5. Uppe på taket - på varje telefonhytt - har man en sändare som ringar in surfzoner. Om det är anledningen till att fler telefonhytter kommer till vill jag vara osagt. Helt klart är att vi omges av mer och mer strålning i vår vardag. Sker någon forskning om det ? Eller ska vi bli lika förvånade som när asbest gav sjukdomen asbestos och för tidig död ?

    SvaraRadera
  6. Jag håller med angående Facebook - det är kanske inte något man vill dela med hela världen, och därför borde man själv kunna välja om det ska vara publikt eller inte när man byter relationsstatus.

    SvaraRadera